25 év alatti átalányadózó egyéni vállalkozó közterhei

Kérdés: Hogyan kell meghatározni a személyi jövedelemadó, a járulék, illetve a szociális hozzájárulási adó alapját 2022. január-június hónapokra annak az átalányadózó egyéni vállalkozónak az esetében, aki 2022. április hónapban tölti be a 25. életévét, a havi bevétele várhatóan 1 millió forint lesz, amelyből a 40 százalékos költség-hányaddal számolva havi 600 000 forint a jövedelem? Hogyan kell alkalmazni a 25 év alattiaknak járó adókedvezményt ebben az esetben?
Részlet a válaszából: […] ...fizetendő közterhek megállapítását befolyásolja, hogy 25 év alatti vállalkozóról van szó, aki az Szja-tv. 29/F. §-a alapján adómentességet élvez az átalányban megállapított jövedelme tekintetében is április hónapig bezárólag.Ezzel párhuzamosan az Szja-tv. 47...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. március 8.

Termőföld értékesítése

Kérdés: Kell személyi jövedelemadót fizetni, és ha igen, akkor milyen összegben, ha egy magánszemély értékesíteni kíván egy összesen 20 hektár nagyságú szántót és legelőt, amit 2018-ban az édesapjától kapott ajándékba?
Részlet a válaszából: […] ...vonatkozó, a rászorultságra tekintettel meghatározott feltételeket is szabályozó önkormányzati rendelkezés számát.Ha az átruházás adómentessége a vevő számára előírt feltételek teljesítésétől függ, akkor az eladónak – legkésőbb a bevallás benyújtásakor...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. március 8.

Pályázat nyerteseinek díjazása

Kérdés: Hogyan kell elbírálni az adókötelezettséget abban az esetben, ha egy egyházi intézmény novellaíró pályázatot ír ki hitéleti témával kapcsolatban, melyre a kiírásnak megfelelő életkorú gyermekek, fiatalok pályázhatnak szerte az országból, és a nyertes pályázatok beküldői könyv-utalványt kapnak az egyházi jogi személy forrásából, amelynek értéke a helyezéstől függően változó, de egyes esetekben meghaladja a minimálbér 25 százalékát? Milyen jogcímen adható ez a juttatás?
Részlet a válaszából: […] ...verseny nem pénzbeli díja után az adóterhet a kifizető viseli. Az adó alapja a nyeremény szokásos piaci értékének 1,18-szorosa.Speciális mentességet tartalmaz az Szja-tv. 1. számú mellékletének 8.22 pontja. Adómentes az a juttatás, amelyet – többek között – egyházi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. február 8.
Kapcsolódó címke:

Egyéni vállalkozás GYET mellett

Kérdés: Hogyan kell elbírálni egy átalányadózó egyéni vállalkozó járulékfizetési kötelezettségét abban az esetben, ha GYET mellett folytatja a tevékenységét? Az érintett vállalkozó heti 40 órás munkaviszonnyal rendelkezik, jelenleg GYES-ben részesül, így most nincs minimumjárulék-fizetési kötelezettsége. A legkisebb gyermek 3. élet-évének betöltése után kívánja igénybe venni a GYET-et, és mellette folytatná a vállalkozói tevékenységet.
Részlet a válaszából: […] ...Tehát, amennyiben fizetés nélküli szabadságot vett igénybe (azaz nincs a munkaviszonyában heti 36 órát elérő foglalkoztatása), a mentességi említett feltételnek csak akkor felel meg, ha a vállalkozása nem működik, vagy a bevételszerző tevékenységet...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. január 18.

Egyéni vállalkozó közterhei

Kérdés: Beszámíthatja a korábban befizetett közterheket csökkentő tételként egy biztosított egyéni vállalkozó, aki az év első felében nem rendelkezett bevétellel, de a minimumközterheket megfizette, a 3. negyedévtől azonban nagyobb összegű bevételei folynak be, így lehetősége lesz nagy összegű kivétek elszámolására?
Részlet a válaszából: […] ...szinten kell eleget tenni.Ez azt jelenti, hogy a szociális hozzájárulási adó alapjának minden hónapban (figyelembe véve az esetleges mentességi okokat) el kell érnie a minimálbér vagy a garantált bérminimum 112,5 százalékát, illetve...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. november 30.

Keresőképtelen egyéni vállalkozó

Kérdés: Meg kell fizetnie a minimumjárulékokat annak az egyéni vállalkozónak, aki hosszú ideje keresőképtelen, és 2021. november 16-án kimerítette a táppénzre való jogosultságát, vagy egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésére kötelezett? Szünetel a biztosítási jogviszony ebben az esetben?
Részlet a válaszából: […] ...illetve a Tbj-tv. 40. §-a (2) bekezdésének a) pontja alapján fennálló havi minimumadó- és járulékfizetési kötelezettség alóli mentessége. Tehát függetlenül attól, hogy keresőképtelensége miatt esetleg nem tudja a tevékenységét (legalábbis személyesen) folytatni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. november 16.

Végrehajtás két foglalkoztató esetén

Kérdés: A munkavállaló két foglalkoztatónál is munkaviszonyban áll, mely mindkét önálló gazdálkodó szervezettől származó jövedelmére munkabérletiltást adott ki az eljáró végrehajtó. A munkabérek számfejtését ugyanaz a cég végzi. Helyes a végrehajtó előírása, amely szerint a munkabérek számfejtését végző cégnek a két önálló jogviszonyból származó jövedelmet össze kell számítani, és ezt követően az öregségi nyugdíjminimum ötszörösét meghaladó munkabért teljes mértékben a végrehajtási eljárásba kell utalni, és a tartozás csökkentésére fordítani?
Részlet a válaszából: […] ...Vht. 62. §-ának (2) bekezdésében foglaltak szerint, ha az adós több munkáltatótól kap munkabért, az (1) bekezdés szerinti mentesség őt abból a munkabérből illeti meg, amelyet elsőként tiltottak le. A Vht. 62. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. november 16.
Kapcsolódó címkék:    

Felhasználási szerződés

Kérdés: Hogyan kell megállapítani a felhasználási szerződés alapján kifizetett díjazás utáni járulék, illetve szociális hozzájárulási adó összegét abban az esetben, ha a díj meghaladja a minimálbér 30 százalékát? Kell szociális hozzájárulási adót fizetni a nyugdíjas személy után ebben az esetben? Milyen kódot kell alkalmazni, ha fennáll a biztosítási kötelezettség, tekintettel arra, hogy a 'T1041-es nyomtatvány és a '08-as nyomtatvány között e tekintetben eltérés mutatkozik?
Részlet a válaszából: […] ...járulék-, sem pedig szociálishozzájárulásiadó--fizetési kötelezettség nincs.A szociális hozzájárulási adó vonatkozásában a teljes mentesség viszont csak 2021. július 1-jétől áll fenn. Az említett időponttól hatályos ugyanis a Szocho-tv. 5. §-a (1) bekezdésének...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. október 19.
Kapcsolódó címke:

Katafizetési kötelezettség GYES megszűnése esetén

Kérdés: Meg kell fizetnie szeptember hónapra a havi 50 000 forint összegű tételes adót annak az egyéni vállalkozónak, aki 2021. szeptember 1-jétől jelentkezett be a kata hatálya alá, szeptember 23-ig GYES-ben részesült, amely folyósítási tartama meghaladta a 30 napot, és az érintett hónapban semmilyen érdemi tevékenységet nem folytatott?
Részlet a válaszából: […] ...határozata nyújt segítséget. Ebben a Kúria megállapítja, hogy "a KATA szerinti adózás során az adófizetési kötelezettség alóli mentesség szabályai ahhoz az adózási eseményhez kötődnek, amikor a kisadózó, azaz az adó alanya részesül a Kata-tv. 8. §-a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. október 19.

Hivatásos szolgálati jogviszonyban álló munkavállaló szülése

Kérdés: Alkalmazható a Tbj-tv. 32. §-ának a) pontjában megfogalmazott járulékmentesség a Hszt. hatálya alá tartozó hivatásos szolgálati jogviszonyban álló rendőr szülési szabadságának idejére járó távolléti díj elszámolásakor ugyanúgy, mint a csecsemőgondozási díj esetében?
Részlet a válaszából: […] ...jellegéből eredően azonban nem alkalmazható rá a már hivatkozott Tbj-tv. 32. §-ának a) pontja szerinti tb-járulék-mentesség, hiszen nem társadalombiztosítási ellátásnak minősül. Ellenkezőleg, a Tbj-tv. 27. §-ának (1) bekezdése alapján az Szja-tv...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. október 19.
1
…
8
9
10
…
42