Természetbeni családi pótlék
Kérdés
Valóban lehetséges-e a családi pótlékot természetben nyújtani azok számára, akik nem gondoskodnak megfelelően a gyermekeikről? Milyen feltételek szükségesek ehhez?
Megjelent a Társadalombiztosítási Levelekben 2010. február 9-én (167. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 2860
[…] megnyitását célzó, függelék szerinti törzsadat-bejelentő nyomtatványt is ki kell tölteniük. Ezt az űrlapot a Kincstár honlapján az "Intézményeknek, fenntartóknak" címszóra kattintva lehet letölteni, vagy az illetékes Regionális Igazgatóságon átvenni. Amennyiben korábban már nyújtottak be ilyen típusú nyomtatványt, a továbbiakban a számítógépes rendszerből lekérhető az adott önkormányzatra vonatkozó családtámogatási folyószámla száma. Ismételt kérésre nincs szükség. A törzsadat-bejelentő lapokat cégszerűen kell aláírni a jegyző, illetőleg a polgármester közreműködésével. Nagyon fontos, hogy a bejelentőlapon szereplő adatok megegyezzenek a Kincstár törzskönyvi nyilvántartásában szereplő adatokkal. Ugyanis, ha eltérést állapítanak meg, a bejelentőlapot visszaküldik – kísérőlevéllel – a jegyzőnek, az eltérés megjelölésével. A levélben kérik, hogy az eltéréseket a bejelentőlapon szíveskedjenek javítani, vagy szükség esetén járjanak el a kincstári törzskönyvi nyilvántartás aktualizálása érdekében, és a módosítás bejegyzése után, azzal egyezően küldjék vissza a törzsadat-bejelentő nyomtatványt. Ezt követően az egyeztetett – családtámogatási irodavezető által aláírt – törzsadat-bejelentő lap továbbításra kerül a Kincstár Központ Pénzforgalmi Főosztályára, ahol gondoskodnak az önkormányzat részére a számla megnyitásáról, s a számlaszámról értesítik az illetékes családtámogatási irodát, a számlavezető Állampénztári Irodát és a számlatulajdonos települési önkormányzatot is. Az illetékes Kincstár Állampénztári Irodája mint lebonyolító lép be a képbe, mivel az értesítés és a számlaszám birtokában a települési önkormányzat jegyzője velük köti meg a számlaszerződést, valamint bejelenti a számla felett rendelkező személyeket, gondoskodik a pénzmosási jogszabályok által előírt azonosításukról. Ezen előkészületek után elkezdődhet a folyósítás. A családi pótlék folyósításáról – a megadott formában – a jogerősítési záradékkal ellátott határozat keltét követő második hó 1. napjától kell gondoskodni. Így például ha szeptember 14-én kelt határozat érkezik október 2-án, a folyósítás kezdete a december 3-ig utalandó november hónapra járó családi pótlék lesz. A természetben járó családi pótlék kezdő időpontját a jegyzői határozat is tartalmazza. Amennyiben a határozatban megjelölt időpont korábbi, mint az előzőekben ismertetett szabály szerinti időpont, akkor a határozat kijavítását a korábban leírtak szerint kell kezdeményezni. Másodfokú határozat esetén a határozatban szereplő kezdő időpont az irányadó. Peres eljárás eredményeképpen hozott ítélet esetén az ítélet, illetve a perben eljáró alperes döntése az irány-adó. Ezen időpontokhoz kell számítani a második hónap kezdőnapját. A jegyző által hozott határozatban kell meghatározni a teljes családi pótlék összegéhez viszonyítva a természetbeni ellátás százalékát is. Ez az esetek túlnyomó részében az 50 százalékot teszi ki. A természetbeni családi pótlékot - csakúgy, mint a pénzben nyújtott ellátást – a tárgyhót követő hó 3. napjáig, ha ez szombat vagy vasárnap, az ezt követő napig kell átutalni a megadott számra. Mint említettük, az érintett gyermek után járó családi pótlék összegéből százalékosan kell megállapítani, és az előírt rendben utalni az önkormányzat részére megnyitott családtámogatási folyószámlára a természetbeni rész esedékes összegét. Az utalásban a gyermek nevét és születési adatát is fel kell tüntetni, hiszen az idő elteltével egy-egy önkormányzat gondozásában több természetbeni utalás is elő fordul majd, ezeket – a felhasználás miatt – meg kell egymástól tudni különböztetni. A jogosultnak járó családi pótlék összegét – a megosztás előtti rend szerint – a kerekítés szabályai szerint kell megállapítani és utalni postai úton, vagy a jogosult által megadott bankszámlára. Természetesen a megosztott családi pótlék együttesen a jogszabályban meghatározott családi pótlék összegét nem haladhatja meg. Ezt a pontot nagy valószínűség szerint a kerekítés egyértelműsítése miatt helyezték el a jogszabályban az alkotók. A családi pótlék folyósítása során változások is lehetségesek. Ilyenek ha a családi pótlék összege megváltozik, az arra jogosult személye megváltozik, a családi pótlékra jogosultság megszűnik, illetve ha a jegyző az egy év letelte előtt megszünteti a természetbeni nyújtást, vagy módosítja annak mértékét. Az első esetben mind a jogosultnak járó, mind az érintett gyermek után természetben járó családi pótlék összegét módosítva kell utalni. Ezzel összefüggésben egyéb intézkedésre nincs szükség. A második esetben a korábbi jogosult tekintetében a megszüntetés iránt az általános szabályok szerint határozatban kell gondoskodni. Az új jogosult részére kiadott megállapító határozatnak kell tartalmaznia azt is, hogy a családi pótlék milyen százalékos hányada kerül természetben nyújtásra az önkormányzat határozata alapján, tehát a jogosult személyének a megváltozása a családi pótlék természetben nyújtását nem befolyásolja. A harmadik esetben, ha az érintett gyermek után járó családi pótlék megszűnik, a megszüntető határozat egy példányával a jegyzőt tájékoztatni kell azzal, hogy a megszüntetést követő hónaptól a természetben folyósított családi pótlék utalása is megszűnik. Az utolsóként említett esetben pedig, a jegyzői határozat szerint kell a természetbeni […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*