Nemzetközi fuvarozásban dolgozó gépjárművezetők pótlékai


Mikor és milyen pótlékokat kell fizetni a nemzetközi fuvarozásban dolgozó sofőrnek abban az esetben, ha egy hónap alatt 213 óra ledolgozott idő, 13 óra rendelkezésre állás és 56 óra pihenő­idő szerepel a jelenléti íven?


Megjelent a Társadalombiztosítási Levelekben 2014. január 14-én (251. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4291

[…] minősítheti, kivéve ha a munkavállaló a várakozás ideje alatt munkát végez.A munkavégzés sajátosságainak megfelelően került meghatározásra az ún. rendelkezésre állási idő is. Rendelkezésre állási idő minden olyan idő, ami nem pihenőidő, és nem tekinthető munkaidőnek sem, de a gépjárművezetőnek bármikor készen kell állnia a vezetésre. A törvény megfogalmazása szerint rendelkezésre állási idő:– minden olyan idő, amely nem minősül munkaidőnek és pihenőidőnek, és amely során a munkavállalónak nem kell a munkahelyén tartózkodnia, de készen kell állnia a jármű vezetésének megkezdésére, folytatására, illetve egyéb munka elvégzésére. E feltételek együttes érvényesülése esetén rendelkezésre állási időnek minősül különösen: a jármű kompon vagy vasúton történő szállításához kapcsolódó kíséreti idő, a határátlépéssel és időtartamhoz kötött közlekedési korlátozásokkal (hétvégi, ünnepnapi közlekedési korlátozással) összefüggő, valamint a menetrend szerinti autóbusz-közlekedésben foglalkoztatott munkavállalónak a napi munkaidő-beosztási terv alapján a járatok érkezése és indítása között várakozással eltöltött idő,– több gépjárművezetős járatok esetében a jármű vezetési ideje alatt a járművet vezető személy mellett vagy a fekvőhelyen eltöltött idő.A nemzetközi fuvarozásban részt vevő gépjárművezetők munkavégzése esetén az Mt. munkaidő-beosztásra vonatkozó szabályai nem alkalmazhatók, mivel a nemzetközi fuvarozásban részt vevő sofőrök munkavégzése elsősorban a fuvarfeladatok teljesítéséből áll. A közúti közlekedés biztonsága érdekében az AETR-egyezmény szerinti vezetési és pihenőidők betartása az elsődleges. A fuvarfeladat teljesítése közben a vezetési és pihenőidőket a gépjárművezető köteles betartani, de a munkáltató felelőssége a fuvarfeladat oly módon történő meghatározása, hogy a vezetési és pihenőidők betarthatóak legyenek, továbbá köteles utólag is ellenőrizni a vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályok gépjárművezető általi betartását. A munkavállaló a munkaidejét a munkaviszonyra vonatkozó szabályok, a szakmai szabályok, a menetrend és a munkáltató utasításainak keretei között maga osztja be. Ez a meghatározás nem azonos az Mt. szerinti kötetlen munkarend fogalmával, mert a munkáltatónak fennáll a felelőssége, hogy a munkavállalót a személyszállítási, illetve árufuvarozási tevékenység végzésére a biztonságos munkavégzés, továbbá a közlekedésbiztonság követelményére figyelemmel a munkaviszonyra vonatkozó szabályokkal összhangban ossza be, valamint a munkavállaló köteles a közúti közlekedésben a vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályokat betartani.A munkavégzés beoszthatóságának speciális körülményeire a Kk-tv. munkaidőkeret alkalmazását teszi kötelezővé. A nemzetközi gépjárművezetők esetében a munkáltató legfeljebb négyhavi, kollektív szerződés esetén legfeljebb hathavi munkaidőkeretet állapíthat meg. A Kk-tv. többek között eltérően szabályozza az éjszakai pótlékra való jogosultság idejét (éjszakai időszak), ami a helyi időszámítás szerinti […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.