Nyugdíj melletti munkavégzés szabályai

Kérdés: Milyen feltételekkel vállalhat munkát egy nyugdíjas személy?
Részlet a válaszából: […] nyugdíjban vagy öregségi, munkaképtelenségi járadékban részesül, vagy a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek, illetve az EGT-állam jogszabályai alkalmazásával saját jogú öregségi nyugdíjban részesül, abban az esetben is, ha a nyugellátás folyósítása szünetel. A kiegészítő tevékenységet folytató személy egy biztosítási kötelezettség alá eső jogviszonyban keresőtevékenységet folytató saját jogú nyugdíjas személy, valamint az az özvegyi nyugdíjban részesülő személy, aki a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötte, és egyéni vagy társas vállalkozónak vagy mezőgazdasági őstermelőnek minősül, akkor is, ha a saját jogú vagy a hozzátartozói nyugellátás folyósítása szünetel.Aki nyugdíjkorhatár előtti ellátásban részesül (ideértve az egyéni vagy társas vállalkozókat, a szolgálati járandóságban, táncművészeti életjáradékban vagy átmeneti bányászjáradékban részesülőket), illetve a rokkantsági vagy rehabilitációs ellátásban részesülő egyéni vagy társas vállalkozó nem számít kiegészítő tevékenységet folytató személynek, így, ha munkát vállal, utána társadalombiztosítási járulékot és szociális hozzájárulási adót kell fizetni.Rokkantsági vagy rehabilitációs ellátás mellett dolgozók egyébként az ellátás mellett mindennemű korlátozás nélkül folytathatnak keresőtevékenységet mind a versenyszférában, mind a közszférában. Fontos, hogy tb-járulékot kell ugyan fizetni, amennyiben a rokkantsági vagy rehabilitációs ellátásban részesülő személy munkát vállal, azonban ettől nem szabad elriadni, hiszen a munkáltatónak lehetősége van arra, hogy adókedvezményt vegyen igénybe a szociális hozzájárulási adóból (ez vonatkozik a megváltozott munkaképességű egyéni és társas vállalkozóra is), valamint csökkentheti a rehabilitációs hozzájárulási kötelezettségét is. Bürokrácia szintjén is nagy könnyebbséget jelent, hogy míg a rokkantsági ellátásban részesülőnek nincs bejelentési kötelezettsége, addig a rehabilitációs ellátásban részesülőnek is csak a keresőtevékenység kezdetét, majd annak megszűnését kell 10 napon belül bejelentenie a rehabilitációs hatóságnak.Mind a munkaadókat, mind a nyugdíj melletti munkavállalókat jelentősen érinti, hogy már jogszabályi úton lehetővé vált, hogy a közszféra meghatározott területein történő foglalkoztatás esetén nem kell szüneteltetni a nyugdíj folyósítását.Főszabályként jellemzően szünetel a nyugdíjfolyósítás azoknak a személyeknek az esetében, akik nyugdíjazásuk után a közszférában (például közalkalmazotti, rendvédelmi, szolgálati vagy egészségügyi szolgálati jogviszony) vállalnak munkát. Az ilyen személy a továbbiakban is nyugdíjasnak számít, függetlenül a nyugdíj folyósításának szüneteltetésétől.Már 2022. szeptember 1. és 2023. augusztus 31. között is sor került mentesítésre annak érdekében, hogy a közfeladatok folyamatos[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.

Öregségi nyugdíj újraszámítása

Kérdés: Mikor számítható újra az öregségi nyugdíj összege?
Részlet a válaszából: […] előterjesztésével (Öregségi nyugdíj, nők kedvezményes nyugdíja, rögzített nyugdíj, korhatár előtti ellátás, táncművészeti életjáradék, átmeneti bányászjáradék iránti igény elnevezésű nyomtatvány) lehet kérni, és a nyugdíjkorhatár betöltése napjától lehet – időkorlát nélkül – benyújtani a lakó- vagy tartózkodási hely szerint illetékes fővárosi vagy vármegyei kormányhivatalnál. Az öregségi nyugdíj ismételt megállapítása esetén a különbözet visszamenőlegesen – legfeljebb a kérelem benyújtását megelőző hat hónapra – jár.Az öregségi nyugdíj újramegállapításának másik esete az, ha a nyugdíj megállapítása során jogszabálysértés, mulasztás vagy a rendelkezésre álló adatok hiányossága miatt nem a megfelelő összegű nyugdíjat állapították meg, akkor azt a hivatal az újramegállapítás keretében változtatja meg. Az újramegállapításra a nyugdíjas kérelmére vagy a jogszabálysértés észlelése esetén hivatalból is sor kerülhet. A jogszabálysértő határozat felülvizsgálatára, illetve orvoslására irányuló kérelmet időbeli korlátozás és minden alaki kötöttség nélkül lehet előterjeszteni személyesen a kormányhivataloknál, postai úton a címzett kormányhivatal nevének és a 1916 Budapest egységes postacím feltüntetésével. A tartalma szerint idesorolható beadványt a nyugdíjbiztosítási szerveknek minden esetben újramegállapításra irányuló kérelemnek kell tekinteniük. A kérelemben célszerű leírni, hogy az öregségi nyugdíj megállapításával miért nem ért egyet, és csatolni azokat az iratokat, amelyek a kérelem teljesítését alátámasztják. Így például, ha a nyugdíj-megállapítás[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.

CSED- és GYED-jogosultság több jogviszony esetén

Kérdés: Igényelheti 2024 novemberében a gyermeke megszületésének napjától a csecsemőgondozási díjat, majd a gyermekgondozási díjat a munkáltatójánál az a munkavállaló, aki 2024. április 1-jétől napi 8 órás munkaviszonnyal rendelkezik, mellette van egy átalányadózó egyéni vállalkozói jogviszonya is, amelyben 2023-ban főfoglalkozásúként biztosított volt, és 2024. évben megbízási jogviszonyban is állt, ahol a havi nettó megbízási díja 300.000 forint volt? Elég, ha szünetelteti az egyéni vállalkozását, vagy meg kell szüntetnie az ellátásokra való jogosultság érdekében? Meg kell szüntetnie a megbízási szerződést, vagy elegendő, ha nem részesül díjazásban a megbízási jogviszonyában?
Részlet a válaszából: […] munkaviszonyban álló személy és egyéni vállalkozó, illetve a megbízási szerződés alapján személyesen munkát végző is, bár utóbbi csak akkor, ha az e tevékenységből származó tárgyhavi járulékalapot képező jövedelme eléri a minimálbér harminc százalékát, vagy naptári napokra annak harmincadrészét. A Tbj-tv. 9. §-a arról rendelkezik, hogy az egyidejűleg több biztosítással járó jogviszonyban álló személyek biztosításának fennállását mindegyik jogviszonyban külön-külön kell elbírálni.A biztosítási jogviszonyok jelen esetben:1. átalányadózó egyéni vállalkozóként 2023. évtől (bár 2024-től heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyt létesített, de attól még biztosított egyéni vállalkozó);2. munkaviszonyban 2024. április 1-jétől;3. megbízási jogviszonyban 2024-ben, itt azonban a pontos dátumokról nincs információnk.A három biztosításra kötelezett jogviszonya közül csak egyéni vállalkozóként rendelkezik a CSED- és GYED-jogosultság feltételeivel, azaz biztosított, és a gyermek 2024 november hónapban várható születéséhez viszonyítva van a születést megelőző két éven belül 365 nap biztosításban töltött ideje.A munkaviszonyban bár biztosított, de 2024. október 31-ig csak 214 nap biztosításban töltött ideje van.A megbízási jogviszonyban sem rendelkezik a gyermek születéséig 365 nap biztosításban töltött idővel.A CSED folyósításánál figyelemmel kell lenni arra, hogy nem jár a CSED, ha a biztosított bármilyen jogviszonyban – ide nem értve a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyt – keresőtevékenységet folytat.A munkaviszonyában,[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.

Rokkantsági ellátásban részesülő személy öregségi nyugdíja

Kérdés: Igénybe veheti az öregségi nyugdíjat az ellátás folyósítása mellett az a rokkantsági ellátásban részesülő személy, aki 2024. november hónapban tölti be a nyugdíjkorhatárát az ellátás folyósítása mellett? Ha igen, hogyan kell elindítani a folyamatot?
Részlet a válaszából: […] nyugdíjkorhatára annak, akia) 1952. január 1-je előtt született, a betöltött 62. életév,b) 1952-ben született, a 62. életév betöltését követő 183. nap,c) 1953-ban született, a betöltött 63. életév,d) 1954-ben született, a 63. életév betöltését követő 183. nap,e) 1955-ben született, a betöltött 64. életév,f) 1956-ban született, a 64. életév betöltését követő 183. nap,g) 1957-ben vagy azt követően született, a betöltött 65. életév.Az öregségi teljes nyugdíjra életkorától függetlenül jogosultságot szerezhet az a nő is, aki legalább negyven év jogosultsági idővel rendelkezik. Jogosultsági időnek minősül a keresőtevékenységgel járó biztosítási vagy azzal egy tekintet alá eső jogviszonnyal, valamint a terhességi-gyermekágyi segélyben, csecsemőgondozási díjban, örökbefogadói díjban, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozást segítő ellátásban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, gyermekek otthongondozási díjában és a súlyosan fogyatékos vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermekére tekintettel megállapított ápolási díjban eltöltött idővel, vagy ezekkel egy tekintet alá eső, 1998. január 1-jét megelőzően szerzett szolgálati idő.Az öregségi teljes nyugdíj azonban csak akkor állapítható meg, ha a keresőtevékenységgel járó biztosítási vagy azzal egy tekintet alá eső jogviszonnyal szerzett szolgálati idő eléri a harminckét évet, olyan nő esetén pedig, akinek gyermekek otthongondozási díját, vagy a súlyosan fogyatékos vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermekére tekintettel ápolási díjat állapítottak meg, vagy aki 1998. január 1-jét megelőzően ezzel egy tekintet alá eső szolgálati időt szerzett, a harminc évet.Az öregségi nyugdíj megállapítását kérni kell. Az erre a célra rendszeresített formanyomtatvány megtalálható a www.allamkincstar.gov.hu internetes oldalon az öregségi nyugdíj címszó alatt, vagy a www.magyarorszag.hu oldalon nyugdíj címszó alatt. Az, aki a formanyomtatványt nem tudja elektronikusan elérni, annak segítenek a kormányablakokban. Az „Öregségi nyugdíj, nők kedvezményes nyugdíja, rögzített nyugdíj, korhatár előtti ellátás, táncművészeti életjáradék, átmeneti bányászjáradék iránti igény” elnevezésű nyomtatványon igényelt nyugellátást a lakó- vagy tartózkodási hely szerint[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.

Jelenléti ív vezetése

Kérdés: Szükséges a dolgozónak mindennap aláírnia a munkaügyi nyilvántartás adatait is tartalmazó jelenléti ívet, vagy elegendő hó végén az egyszeri aláírás? A munkáltató részéről is szükséges az aláírás? Az aláírás történhet digitális formában (ún. elektronikus aláírással) is?
Részlet a válaszából: […] hogy a munkavállaló ténylegesen mikor érkezett be a munkahelyére, és mikor távozott onnan. Abban az esetben, ha a munkáltató által vezetett jelenléti ív és a munkavállaló munkavégzésének helye megegyezik, véleményünk szerint nem szükséges a naponkénti aláírás, hiszen a munkáltató hitelt érdemlően meg tud győződni arról, hogy a munkavállaló mikor érkezett és mikor távozott.Amennyiben viszont a munkáltató székhelye és a munkavégzés helye eltér (különösen egyenlőtlen munkaidő-beosztás esetén), érdemes a munkavégzés helyén (is) tartani a jelenléti ívet, amelyet a munkáltató instrukciói alapján a munkavállaló vezet. Ezt ugyan nem írja elő a törvény, de egy esetleges munkaügyi ellenőrzés esetén sok kellemetlenségtől kímélheti meg magát a munkáltató ezzel a gyakorlattal.Az adminisztrációs kötelezettségek könnyítésére kínálja fel az Mt. 134. §-a (3) bekezdésének lehetőségét, mely alapján a rendes és rendkívüli munkaidőt tartalmazó nyilvántartás az írásban közölt munkaidő-beosztás hónap végén történő igazolásával és a változás naprakész feltüntetésével is vezethető.Ez azt jelenti, hogyha a munkavállaló valamilyen oknál fogva a munkaidő-beosztásától eltérően végez munkát, azt a munkáltatónak az adott napon rá kell vezetnie a munkaidő-nyilvántartásra, majd a hónap végén az egész havi munkaidő-nyilvántartást alá kell íratnia a dolgozóval.A nyilvántartás vezetésére tehát nem tartalmaz kötelező előírásokat a törvény, a munkáltató ezt a saját gyakorlatában[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. december 17.
Kapcsolódó címkék:  

Korhatár előtti ellátásban és szolgálati járandóságban részesülő személyek egészségügyi szolgálati jogviszonya

Kérdés: Hogyan kell megállapítani a kereseti korlát összegét az egészségügyi szolgálati jogviszony keretében foglalkoztatott korhatár előtti ellátásban, illetve szolgálati járandóságban részesülő munkavállalók esetében? Figyelembe kell venni a kereseti korlát számítása során az ellátás kiesése miatt igényelt jövedelemkiegészítést?
Részlet a válaszából: […] §-ának (1), (2) és (4) bekezdéseit, valamint a Tny-tv. 83/C. §-a szerinti szüneteltetés alóli kivételekre vonatkozó szabályokat is alkalmazni kell azzal, hogy öregségi nyugdíj és nyugellátás alatt korhatár előtti ellátást és szolgálati járandóságot kell érteni.Tehát a korhatár előtti ellátásban vagy szolgálati járandóságban részesülő személy, ha egészségügyi szolgálati jogviszonyt létesít, akkor az ellátásának a folyósítása szünetel.E szüneteltetés miatti jövedelemveszteséget hivatott pótolni a kérdésben említett jövedelemkiegészítés.Az Eü-tv. 16/B. szakasza értelmében azt az egészségügyi szolgálati jogviszonyban, honvédelmi alkalmazotti jogviszonyban, kormányzati szolgálati, adó- és vámhatósági szolgálati jogviszonyban álló egészségügyi dolgozót, akinek a megállapított pénzellátása folyósítását a Tny-tv. 83/C. §-a alapján szüneteltetik – ideértve a Keny-tv. 11/A. §-a szerinti szüneteltetést is –, a munkáltató – általa meghatározott összegű – jövedelemkiegészítésben részesítheti, a (2)–(7) bekezdésekben foglalt feltételek, valamint kormányrendeletben meghatározott eljárásrend szerint és jóváhagyás birtokában.Ugyanakkor e jövedelemkiegészítést a kereseti korlát számításánál két okból sem kell figyelembe venni.Egyrészt, mert a[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 26.

GYES figyelembevétele biztosítási időként

Kérdés: Biztosításban töltött időnek minősül a GYES időszaka? Mi az oka annak, hogy elutasították az édesanya második gyermekére tekintettel beadott CSED-kérelmét, aki első gyermekével egy évig GYES-en volt, majd munkaviszonyt létesített, amely alapján a második gyermeke születéséig 6 hónap biztosítási jogviszonnyal rendelkezett?
Részlet a válaszából: […] hely (2) bekezdése annyit fűz, hogy a csecsemőgondozási díjra jogosultsághoz szükséges előzetes 365 napi biztosítási időbe be kell számítania) a biztosítás megszűnését követő baleseti táppénz, csecsemőgondozási díj, örökbefogadói díj, gyermekgondozási díj – kivéve a 42/E. § alapján megállapított gyermekgondozási díj – folyósításának az idejét,b) köznevelési intézmény, a szakképző intézmény vagy a felsőoktatási intézmény nappali tagozatán egy évnél hosszabb ideje folytatott tanulmányok idejéből 180 napot,c) a rehabilitációs ellátás folyósításának idejét.A kérdésben említett édesanya a feltételeknek értelemszerűen nem felel meg, hiszen a szülést megelőző két évben mindössze 6 hónap biztosítási idővel rendelkezik.A GYES – noha a benne részesülő személy egészségügyi szolgáltatásra jogosult, és szolgálati időt, illetve nyugdíj alapjául szolgáló jövedelmet szerez – önmagában nem biztosítási jogviszony, kivéve azt az esetet, ha az érintett[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. október 22.
Kapcsolódó címke:

Megváltozott munkaképességű bedolgozók

Kérdés: Kiterjed a minimumjárulékfizetési-kötelezettség azokra a megváltozott munkaképességű, illetve hátrányos helyzetű munkavállalókra, akikkel otthon végezhető könnyű fizikai munkára létesített bedolgozói jogviszonyt a munkáltató, de sajnos az a tapasztalat, hogy több munkavállaló teljesítménye olyan alacsony, hogy a havibérük alig éri el a 10-20 ezer forintot? Vonatkozik bármilyen speciális előírás ezzel összefüggésben az érintett dolgozókra? Miként alakul ebben a helyzetben a szociálishozzájárulásiadó-fizetési kötelezettség?
Részlet a válaszából: […] legalább a minimálbér 30 százaléka, azzal, hogy haa) a biztosítási kötelezettséget eredményező jogviszony hónap közben keletkezik vagy szűnik meg,b) a biztosítási jogviszony a 16. § alapján a hónap egészében nem áll fenn, vagyc) az adott hónapban a biztosított táppénzben, baleseti táppénzben részesül, vagy tizenkét évesnél fiatalabb beteg gyermek ápolása címén fizetési nélküli szabadságot vesz igénybe,a járulékfizetési alsó határ meghatározása során az a)–c) pontok szerinti naptári napokat figyelmen kívül kell hagyni. Amennyiben az a)–c) pontokban meghatározott körülmények a naptári hónap csak egy részében állnak fenn, a járulékfizetési alsó határ kiszámításánál egy-egy naptári napra a járulékalap harmincadrészét kell alapul venni.Fentiek alapján tehát a bedolgozóként munkaviszonyban álló dolgozók után is eleget kell tennie a foglalkoztatónak a minimumjárulék-fizetési kötelezettségnek, kivéve azon időszakokat, amikor az érintett– csecsemőgondozási díjban, gyermekgondozási díjban, gyermekek otthongondozási díjában, örökbefogadói díjban, gyermeknevelést segítő ellátásban, gyermeknevelési támogatásban, ápolási díjban részesül, vagy– a köznevelési intézményben nappali rendszerű iskolai oktatás keretében vagy nappali oktatás munkarendje szerint folyó oktatásban folytat tanulmányokat,– szakképző intézmény által szervezett szakmai oktatásban jogszabály alapján ingyenesen részt vevő tanuló, illetve képzésben részt vevő személy, továbbá– a felsőoktatási intézményben nappali rendszerű oktatás keretében tanulmányokat folytató hallgató.A Szocho-tv. 1. §-ának (10) bekezdése értelmében a Tbj-tv. 6. §-a[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. december 17.

Harmadik országbeli munkavállalók bejelentése

Kérdés: Helyesen jár el a több mint 250 fős állománnyal rendelkező munkáltató az általa foglalkoztatott 80-90 fő harmadik országbeli munkavállalók bejelentésével kapcsolatban, ha a munkavállalásra jogosító tartózkodási engedéllyel történő beutazás után megkéri a dolgozók részére az adóazonosító jelet, amelynek birtokában bejelenti a foglalkoztatás megkezdését a ’T1041-es adatlapon fiktív tajszámmal, és a foglalkoztatás megkezdésének napján igényli meg a tajszámot, amelyet azonnal bejelent, amikor megérkezik? A munkaszerződés aláírása, a foglalkoztatás megkezdése és a tajszám igénylése tehát ugyanazon a napon történik. Megfelel a jogszabályoknak ez az eljárás, vagy egy esetleges foglalkoztatásfelügyeleti hatósági ellenőrzés során számítania kell szankciókra a foglalkoztatónak? Kérjük, a Kúria Kfv. 45.183/2022/7-es számú döntését is legyenek szívesek figyelembe venni a válaszadásuk során.
Részlet a válaszából: […] legkésőbb a biztosítási kötelezettség megállapítását követő napon kell teljesíteni.A jogszabály szövegéből egyértelmű, hogy a bejelentés elengedhetetlen részét képezi a tajszám. Ezt támasztja alá az is, hogy a törvény külön rendelkezést tartalmaz arra vonatkozóan, hogy mi a teendő az adóazonosító jel hiánya esetén, ilyen rendelkezést azonban a tajszámra vonatkozóan nem tartalmaz. Véleményünk szerint abban az esetben, ha a jogalkotó engedményt kívánt volna tenni a tajszám bejelentésére vonatkozóan, illetve tolerálni kívánta volna a külföldi foglalkoztatottak tajszámának hiányát, rendelkezett volna erről az esetről éppen úgy, ahogyan azt az adóazonosító jellel tette.Véleményünk szerint erre utal a ’T1041-es nyomtatvány „Útmutató”-jában közölt figyelmeztetés is, amely szerint, ha még nincs tajszám, akkor igényelni kell a kormányhivatalok járási, kerületi hivatalánál. A tajszám nélkül beadott ’T1041 jelű adatlap hibás, és minden ilyen 13. pótlapot újra be kell majd nyújtani a kitöltött tajszámmal. Az adatlap hibája azt jelenti, hogy nem kerül feldolgozásra, azaz tulajdonképpen olyan, mintha nem is lenne. Az „Útmutató”-ban szereplő figyelmeztetés nem arra utal, hogy az adatlap beadható a tajszám nélkül is (és később javítható), hanem arra, hogy tajszám nélkül nincs értelme beadni az adatlapot, mert az hibásnak minősül, azaz a bejelentési kötelezettség ténylegesen nem teljesül, azaz pótolni kell.A ’T1041-es nyomtatvány 49. oldalán megtalálható információk szerint: „A hibátlan bejelentés »feldolgozott«, a hibás bejelentés »feldolgozatlan« a NAV rendszerében.” A NAV információi szerint a hibás bejelentés nem kerül feldolgozásra, a beküldő ebben az esetben egy hibaüzenetet kap.Az Eb-tv. R. 12/A. §-ának (8) bekezdése szintén tartalmaz rendelkezéseket a külföldi személyek tajszámával kapcsolatban. A rendelet szövege értelmében a Tbj-tv. szerint külföldinek minősülő biztosított részére a foglalkoztatója a foglalkoztatás megkezdése előtt – az erre rendszeresített nyomtatványon vagy elektronikus űrlapon – a székhelye szerint illetékes egészségbiztosítási pénztári feladatkörében eljáró kormányhivataltól kéri a tajszám kiadását.A bejelentés egyik fontos célja a biztosítási jogviszony létrejötte, amely tajszám nélkül is megtörténik ugyan, de érvényesüléséhez elengedhetetlen a bejelentés hibátlan teljesítése. A munkavállaló betegsége vagy balesete esetén – biztosítottként – az egészségbiztosítás valamennyi pénzbeli és természetbeni juttatására jogosult, ezért is fontos, hogy a hibátlan bejelentés még a munkavégzés előtt megtörténjen.A kérdésben említett kúriai döntés is alátámasztja ezt az álláspontot.A foglalkoztatásfelügyeleti hatóság valóban jogosult ellenőrizni – többek között – a foglalkoztatás megkezdésével kapcsolatos bejelentések megtörténtét. A 115/2021. Korm. rendelet 19. §-a (1) bekezdésének c) pontja értelmében a 2023. évi XC. tv. szerinti vendégmunkás jogcímen Magyarországon tartózkodó harmadik országbeli állampolgár foglalkoztatására irányuló jogviszony megszűnésével, megszüntetésével összefüggő bejelentési kötelezettség megsértése miatt tételes összegű[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. december 17.

Ösztöndíjas foglalkoztatás szabályai

Kérdés: Milyen szabályok vonatkoznak jelenleg az ösztöndíjas foglalkoztatásra?
Részlet a válaszából: […] szakmai megbeszéléseken, képzésben, egyéb programokon részt venni. A foglalkoztató pedig köteles az ösztöndíjas foglalkoztatottat a fentiek szerint feladatokkal ellátni, és biztosítani az ösztöndíjas számára a szakmai készségek megszerzésének és begyakorlásának lehetőségét.A foglalkoztató köteles az ösztöndíjas foglalkoztatott számára ösztöndíjat fizetni, melynek havi mértéke nem lehet kevesebb – teljes, azaz napi 8 órás munkaidő esetén – a mindenkori legkisebb kötelező munkabérnél.Ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszony a felsőfokú végzettség megszerzését követően egy alkalommal, legalább 9 hónapig, legfeljebb 1 évig terjedő határozott időre létesíthető. Fontos szabály, hogy az ösztöndíjas foglalkoztatásról szóló szerződést írásba kell foglalni, amelyről a foglalkoztató köteles gondoskodni. Az írásba foglalás elmulasztása esetén az abból fakadó érvénytelenségre csak az ösztöndíjas foglalkoztatott (a jogviszony létesítését követő maximum 30 napon belül) hivatkozhat. A törvény tételesen meghatározza a szerződés kötelező elemeit is.A szerződésben nem kerülhet sor:– próbaidő kikötésére,– az ösztöndíjas foglalkoztatásról szóló szerződéstől eltérően való foglalkoztatásra,– munkakörbe történő átirányításra,– helyettesítésre, más munkáltatóhoz való kirendelésre, rendkívüli munkavégzésre, ügyeletre és készenlétre.Ösztöndíjas foglalkoztatott lehet az a személy, aki az ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszony létesítésének időpontjában a 30. életévét még nem töltötte be, és akinek a diplomája a jogviszony létesítését megelőző két éven belül került kiadásra. Feltétel továbbá az is, hogy munkaviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban, kormányzati szolgálati jogviszonyban, szolgálati jogviszonyban ne álljon (kivételt képez ez alól az egyszerűsített foglalkoztatás és a háztartási munkára irányuló munkaviszony).Az ösztöndíjas önálló munkakör ellátásával nem bízható meg, és csak olyan feladatokat láthat el (hatósági, igazgatási tevékenység kivételével), amelyek a munkatapasztalat-szerzést szolgálják, s amelyek közvetlenül kapcsolódnak az egyéni programjában foglaltakhoz (a munkatapasztalat-szerzés egyéni programját a törvény melléklete alapján kell meghatározni).Az ösztöndíjas munkáját szakmai segítőnek kell támogatnia. A szakmai segítő feladata kapcsolatot tartani a foglalkoztató és az ösztöndíjas között, valamint a foglalkoztató nevében utasítást adni, az ösztöndíjas számára szakmai támogatást nyújtani. A szakmai segítő köteles az ösztöndíjas munkáját folyamatosan irányítani és értékelni, illetve az ő kötelezettsége elkészíteni az ösztöndíjas egyéni programját és ajánlólevelét.Az ösztöndíjas foglalkoztatással társadalombiztosítási jogviszony keletkezik, ugyanis az ösztöndíj járulékalapot képező jövedelemnek,[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 26.
Kapcsolódó címke:
1
2
3
9