21. cikk / 1026 Rokkantsági ellátásban részesülő személy öregségi nyugdíja
Öregségi nyugdíjat fog kapni a rokkantsági ellátás helyett, vagy párhuzamosan kaphatja a két ellátást az a személy, aki jelenleg a rokkantsági ellátása mellett napi 4 órában munkaviszonyban dolgozik, és hamarosan betölti a nyugdíjkorhatárt? Van valamilyen tennivalója az érintett személynek ezzel kapcsolatban?
22. cikk / 1026 Osztalékelőleg nem válik osztalékká
Átminősül tagi jövedelemmé egy kft. tulajdonosa által korábban felvett osztalékelőleg, abban az esetben, ha a beszámoló elfogadását követően kiderült, hogy a cégnek nincs lehetősége osztalékot fizetni, viszont a tulajdonos nem szeretné a kapott előleg összegét visszafizetni? Helyesen gondolja a cég könyvelője, hogy ilyen esetben a kifizetett összeg bruttósítása után meg kell a cégnek fizetnie a szociális hozzájárulási adót, illetve le kell vonni és meg kell fizetni a társadalombiztosítási járulékot és a személyi jövedelemadót? A társadalombiztosítási járulék összegét ebben az esetben vissza kell követelni a magánszemélytől?
23. cikk / 1026 Munkavégzés keresőképtelenség alatt
24. cikk / 1026 Baleset minősítése
Elismerhető üzemi balesetként az alábbi eset arra való hivatkozással, hogy a munkavállaló a munkahelyén, munkaidőben, a munkáltató utasításai szerint végezte a feladatát? A munkavállaló munkavégzés közben rosszul lépett, és megrogyott a térde, ami a munkáltató által készített kamerafelvételen is jól látszik. Munkáltatója szakrendelésre elvitte, ahol pihenést, borogatást javasoltak, majd a háziorvosa keresőképtelen állományba vette. A munkáltató jegyzőkönyvet nem vett fel az esetről, mert az Mvt. fogalmi körébe tartozó baleset fogalmának nem felel meg az esemény, ezért egy tájékoztatóban közölte a munkavállalóval, hogy munkabalesetnek nem ismeri el.
25. cikk / 1026 Harmadik országbeli állampolgár szja-kedvezménye
Vissza tudja igényelni a 25 év alatti fiatalok kedvezménye címén járó összeget a 2025. évi adóbevallásban egy Magyarországon született harmadik országbeli állampolgár, aki rendelkezik magyar adó- és tajszámmal? Az Szja-tv. 29/F. §-ának (6) bekezdése szerint 2025. január 1-jétől a kedvezményt kizárólag az EGT-államok és a Magyarországgal határos nem EGT-államok állampolgárai érvényesíthetik, a munkavállaló viszont azt az információt kapta az adóhivatalnál, hogy az szja-kedvezmény igénybevételénél nem az állampolgárság, hanem az adóügyi illetékesség számít.
26. cikk / 1026 Egészségügyi ellátás külföldi távmunkavégzés esetén
Hogyan tudja Romániában igénybe venni az egészségügyi ellátásokat (pl. háziorvosi rendelés) egy magyarországi munkáltató részére Romániában távmunkát végző személy, akinek az esetében – a NEAK által kiállított A1-es alapján – Magyarország az illetékes tb-joghatóság? Tehát az egyik EGT-országban biztosított, a másikban pedig dolgozik és tartózkodik.
27. cikk / 1026 Rehabilitációs hozzájárulás
28. cikk / 1026 Kft.-tag jogviszonya
29. cikk / 1026 NATO-alkalmazott ellátásai
30. cikk / 1026 Üzemi baleset ebédidőben
Elismerhető üzemi balesetként, ha egy munkavállaló a munkáltató által biztosított ebédidőben a munkáltató telephelyén kívül, egy bevásárlóközpont éttermében megbotlott, elesett, és eltörte a csuklóját, vagy el kell utasítani a baleseti táppénz iránti kérelmét?
