Magánszemély által kft.-nek nyújtott kölcsön kamata

Kérdés: Le kell vonni a szociális hozzájárulási adót a magánszemélynek járó kamatból abban az esetben, ha kölcsönt nyújtott egy kft.-nek? A magánszemélynek sem tagsági, sem munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonya nincs a társasággal.
Részlet a válaszából: […] ...a szociális hozzájárulási adó megállapítására, bevallására és megfizetésére a kifizető kötelezett. A szocho tehát a kft. saját közteher-kötelezettsége, így annak összegével a magánszemély részére járó kamat nem csökkenthető.Mivel a szocho megfizetésére...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. szeptember 22.

Ekho szerinti adózás kiva hatálya alá tartozó cégnél

Kérdés: Választhatja az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) szerinti adózást a kisvállalati adó (kiva) hatálya alá tartozó társaság munkavállalója, illetve megbízási jogviszonyban foglalkoztatott magánszemélye, ha az ekho alkalmazásának egyéb feltételei teljesülnek? Helyesen gondolja a cég ügyintézője, hogy ebben az esetben az ekho alkalmazásával adózó bevétel nem növeli a kiva alapját?
Részlet a válaszából: […] Valóban, a kivaalany cégnél szerzett jövedelem esetében is az általános szabályok szerint választható az Ekho-tv. szerinti adózás. Az ekho alapjául szolgáló jövedelem – mivel a Tbj-tv. szerint nem minősül járulékalapnak az adóévben – nem tekintendő a törvény...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. szeptember 22.

Harmadik országbeli diák egyéni vállalkozása

Kérdés: Indíthat egyéni vállalkozást egy mozambiki diák, aki jelenleg egy magyarországi egyetemen tanul, és emiatt rendelkezik tartózkodási engedéllyel? Amennyiben igen, akkor választhatja a kisadózó vállalkozók tételes adója szerinti közteherfizetést?
Részlet a válaszából: […] Az Ev-tv. 3. §-a (1) bekezdésének d) pontja alapján a tanulmányi célból kiadott tartózkodási engedéllyel rendelkező személy is létesíthet egyéni vállalkozást Magyarországon.A Kata-tv. alapvetően valamennyi egyéni vállalkozó számára lehetővé teszi a kisadózás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. szeptember 1.
Kapcsolódó címke:

Ekho választása egyéni vállalkozó megbízási jogviszonyában

Kérdés: Átalányadózó egyéni vállalkozó a vállalkozói tevékenysége mellett megbízási jogviszonyban is végez munkát. Választhatja e jogviszonyában az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás szerinti adózást, ha egyéni vállalkozóként kizárólag a minimumjárulék-fizetési kötelezettségét teljesíti, illetve vállalkozói tevékenységéből nem keletkezik személyijövedelemadó-köteles jövedelme?
Részlet a válaszából: […] ...szerződés alapján az Szja-tv. szerint egyéni vállalkozónak nem mi-nősülő magánszemélyként szerzett olyan jöve-delemmel,amely után a közteherviselési kötelezettségek (EGT-államban biztosított személy esetében a személyijövedelemadó-fizetési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. augusztus 11.
Kapcsolódó címkék:    

Kata választása uniós munkaviszony mellett

Kérdés: Választhatja a kisadózó vállalkozók tételes adója szerinti közteherfizetést egy újonnan induló egyéni vállalkozó abban az esetben, ha az Európai Unió valamelyik tagállamában rendelkezik heti 36 órát elérő munkaviszonnyal?
Részlet a válaszából: […] ...kisadózó vállalkozók tételes adója szerinti közteherfizetés választására jogosult az egyéni vállalkozó, amennyiben megfelel a Kata-tv. „főfoglalkozású” fogalmának, továbbá, ha az adóalanyiság választását az állami adó- és vámhatósághoz bejelenti.Nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. július 21.

Egyéni vállalkozó minimumközterhe GYED alatt

Kérdés: Mentesülne a minimumközteher-fizetési kötelezettség alól egy átalányadózó egyéni vállalkozó abban az esetben, ha GYED-ben részesülne? Az érintett vállalkozó 2022 óta részmunkaidős munkaviszonyban is áll, a vállalkozását 2026. június 1-jén indította el, és jelenleg a felesége CSED-ben részesül a 2026. március 10-én született gyermekük után.
Részlet a válaszából: […] Valóban, ha az egyéni vállalkozó GYED-ben részesül, mentesül a havi minimális adó- és járulékfizetési kötelezettség alól. Nem szabad megfeledkezni azonban arról, hogy az átalányadózó egyéni vállalkozó társadalombiztosítási járulékának és szociális hozzájárulási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. július 7.

Egyszemélyes kft. tagjának kisadózó egyéni vállalkozása

Kérdés: Választhatja az egyéni vállalkozásában a kisadózó vállalkozók tételes adója szerinti közteherfizetést egy egyszemélyes kft. tulajdonosa?
Részlet a válaszából: […] A kérdésben említett személy tagi jogviszonya abban az esetben zárja ki a kisadózás lehetőségét, amennyiben a társaságban személyes közreműködése vagy ügyvezetői státusza kapcsán társas vállalkozónak minősül, vagy legalább heti 36 órás foglalkoztatással járó...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. június 23.

Apák részére járó pótszabadság díjazása

Kérdés: Hogyan tudja visszaigényelni egy könyvelőiroda az általa könyvelt munkáltató alkalmazottja által igénybe vett apák részére járó pótszabadság idejére járó díjazást?
Részlet a válaszából: […] ...jogosult.Az apasági szabadság első öt munkanapjára a munkavállaló részére járó távolléti díj és az azt terhelő munkáltatói közteher összege a munkáltató részére a központi költségvetésből kerül megtérítésre. A munkáltató az apát megillető, és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. április 28.

Megszűnt biztosítási jogviszonyból származó jövedelem

Kérdés:

Munkáltatóváltást követően a munkavállaló a 2026. január 5-én újonnan létesített munkaviszonyában 2026. február 2-án keresőképtelenné vált, amely állapot előreláthatóan hosszabb ideig fennáll. Az előző munkáltatónál több mint 180 napon állt fenn a biztosítása, jövedelme is magasabb volt. Van arra lehetőség, hogy a korábbi munkaviszonyból származó jövedelme képezze az ellátás alapját, amennyiben az a számára kedvezőbb?

Részlet a válaszából: […] ...belül különbséget tesz azzal, hogy a levont és megfizetett társadalombiztosítási járulék adott esetben teljesen azonos összegű volt. A közteherviselés azonossága ellenére az ellátásra való jogosultság szempontjából a jogviszonyt váltó foglalkoztatott hátrányos...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. március 3.

Kisadózó egyéni vállalkozó munkaviszonyának megszűnése

Kérdés:

Hogyan változik egy kisadózó egyéni vállalkozó közteherfizetési kötelezettsége abban az esetben, ha a jelenleg fennálló munkaviszonya 2026. február 28-tól megszűnik? Keletkeztet ez a változás bármilyen további járulékfizetési (pl. egészségügyi szolgáltatási járulék) kötelezettséget? Jár végkielégítés, illetve munkanélküli-járadék a munkavállaló részére, ha a munkaviszony közös megegyezéssel szűnik meg?

Részlet a válaszából: […] A kérdésben kisadózó egyéni vállalkozóról van szó, aki emellett munkaviszonnyal is rendelkezik, amelyben a heti munkaideje bizonyosan nem éri el a heti 36 órát, hiszen az kizárta volna számára a kisadózás lehetőségét.E munkaviszony megszűnése semmilyen formában sem érinti a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. február 10.
1
2
3
…
43