Az egyszerűsített foglalkoztatás 2026-tól

Kérdés:

Milyen feltételekkel foglalkoztatható egy mezőgazdasági idénymunkás 2026-ban? Hogyan változott az ezzel kapcsolatos szabályozás, illetve mire kell odafigyelni a foglalkoztatással összefüggésben?

Részlet a válaszából: […] ...szabályozási elemei – így például az alkalmazás feltételei, az érintett gazdasági ágazatok meghatározása, valamint a kapcsolódó közteherfizetési kötelezettségek – külön törvényi szabályozás hatálya alá tartoznak. Ezeket az Efo-tv. rögzíti. 2026....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. február 10.

Otthontámogatás mentesítése a letiltás hatálya alól

Kérdés:

Közszolgálati munkavállaló kérelemre nyújtott otthontámogatása kifizetésének időpontját megelőzően a munkavállaló munkabérét a bírósági végrehajtó lefoglalta. Kell munkabérletiltást érvényesíteni a kifizetendő otthontámogatásból, vagy az mentes a végrehajtás alól?

Részlet a válaszából: […] ...kötelezettség nem keletkezik, viselkedésében, adózásában béren kívüli juttatás, de mégsem kizárólag közteherviselés szempontjából tekinthető annak.A bemutatott ismérvek alapján megállapítható, hogy az említett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. február 10.

Nyugdíjkorhatárt betöltött, korhatár előtti ellátásban részesülő társas vállalkozás

Kérdés: Fennáll a Szocho-tv. 5. §-ának (1a) bekezdése szerinti szociálishozzájárulásiadó-fizetési kötelezettség egy nyugdíjkorhatárt betöltött, ám nyugdíj helyett korhatár előtti ellátást választó, özvegyi nyugdíjban részesülő társas vállalkozó után is?
Részlet a válaszából: […] ...személy, aki a rá irányadó öregséginyugdíj-korhatárt már betöltötte.A jogalkotó szándéka szerint a pontokból következő teljesen köztehermentes összeg maximumát hivatott korlátozni a Szocho-tv. 5. §-ának (1a) bekezdése, amely szerint az (1) bekezdéstől...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. január 27.

Tartós megbízási jogviszony III.

Kérdés:

Hogyan alakul a közteher-, illetve a nettó kifizetés tartós megbízási jogviszonyban, havi 100.000 forintos megbízási díj és 10 százalékos költséghányad esetén?

Részlet a válaszából: […] A teljesség kedvéért előbb lássuk, hogy miként alakulnának a kötelezettségek nem tartós megbízás esetén.Megbízási díj összege: 100.000 forint.Ebből származó, járulékalapot képező (adóelőleg--alap számításánál figyelembe veendő) jövedelem: 100.000×90% = 90.000...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. január 13.
Kapcsolódó címke:

Többes jogviszonyú átalányadózó egyéni vállalkozó

Kérdés: Hogyan alakul egy heti 40 órás munkaviszonnyal rendelkező átalányadózó egyéni vállalkozó járulék- és adófizetési kötelezettsége?
Részlet a válaszából: […] ...válik, ezenkívül pedig egyéni vállalkozói jogviszonya van, ahol az átalányadózásra vonatkozó szabályok szerint teljesíti a közteherfizetést, és ahol szintén biztosítottnak minősül.A Tbj-tv. 40. §-ának (2) bekezdése szerint az Szja-tv....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. december 16.

Kisadózó egyéni vállalkozó alkalmazottja, táppénzjogosultsága

Kérdés: Milyen jogviszonyban tudná a legkisebb járulékteherrel foglalkoztatni egy Kata-tv. hatálya alá tartozó egyéni vállalkozó kutyakozmetikusként azt az őstermelő hölgyet, akinek az őstermelésből származó bevétele körülbelül évi 600.000 forint? A leendő munkavállaló háromgyermekes édesanya, és egy gyermek után még családi pótlékra jogosult. Hogyan befolyásolja a foglalkoztatás az őstermelői járulékfizetését? Jogosult lehet 5 nap táppénzre a kisadózó egyéni vállalkozó?
Részlet a válaszából: […] ...napnál idénymunkásként, és/vagy alkalmi munkásként.Az egyszerűsített foglalkoztatás keretében az alkalmi munkavállaló után fizetendő közteher 2025. december 31-ig naptári naponként a minimálbér 1,5 százaléka (2025-ben napi 4400 forint).A kisadózó egyéni vállalkozót...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. december 16.

Ekhós jövedelem

Kérdés:

Helyesen jár el a munkáltató annak a tevékenységi feltételeknek megfelelő munkavállalónak az esetében, aki munkabérének minimálbért meghaladó részére ekhós nyilatkozatot tett, amely alapján a munkáltató 290.800 forint után megfizeti a szociális hozzájárulási adót, illetve levonja a személyi jövedelemadót és a 18,5 százalékos társadalombiztosítási járulékot, míg a fennmaradó részt csak 15 százalékos ekho terheli? Betegség esetén hogyan alakul az érintett betegszabadsága, táppénze, illetve miként hat mindez a nyugdíjalapjára, valamint az osztalék után fizetendő szociálishozzájárulásiadó-alap megállapításánál figyelembe vehető-e az ekhoalap?

Részlet a válaszából: […] ...vagy– a munkáltatóval fennálló más jogviszonyában nem szerez legalább a havi minimálbérnek megfelelő olyan jövedelmet, amely után a közteherviselési kötelezettség teljesítése az általános szabályok szerint történik, vagy– nem igazolja, hogy az adott hónapban...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.
Kapcsolódó címkék:  

Többes jogviszonyú társas vállalkozó közterhei

Kérdés: Meg kell fizetnie a minimális járulékot és szociális hozzájárulási adót egy társas vállalkozónak abban az esetben, ha egy másik gazdasági társaságban már biztosított társas vállalkozó, és ebben a jogviszonyában minden hónapban megfizeti legalább a minimálbér után az adókat és a járulékot? Ebben a másik gazdasági társaságban mint társas vállalkozó rendelkezik heti 40 órás biztosítási jogviszonnyal, és a minimálbérnél nagyobb összeg után fizeti a járulékokat.
Részlet a válaszából: […] ...közreműködik (amire a heti 40 órás munkavégzés utalhat), akkor rá mindenben alkalmazni kell az Mt. rendelkezéseit.A „B” cégben a közteherfizetési kötelezettsége viszont nem változik, mert a Tbj-tv. 42. §-ának (2) bekezdése szerint a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 7.

Rokkantsági ellátásban részesülő átalányadózó egyéni vállalkozó táppénze

Kérdés: Hogyan alakul a közteherfizetési kötelezettsége, illetve a táppénzjogosultsága annak a főfoglalkozású egyéni vállalkozónak, aki kifizető felé történő számlázás miatt elvesztette korábbi kisadózói státuszát, és 2025. április 6-tól átalányadózóként dolgozik tovább? Az érintett 2025. február 1-től visszamenőlegesen rokkantsági ellátást kap a június hónapban született komplex felülvizsgálat alapján, amely „C” kategóriába sorolta. A vállalkozó 2025. április 20-tól keresőképtelen, táppénzellátást kap.
Részlet a válaszából: […] A Kata-tv. 5. §-a (1) bekezdésének g) pontja értelmében a kisadózói adóalanyiság megszűnik a bevétel megszerzését megelőző nappal, ha a kisadózó az Art. szerinti kifizetőtől (ideértve a külföldi kifizetőt is) szerez termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Nyugdíj összege ekho szerinti adózás esetén

Kérdés: Lényeges hátrány éri az ekho választásával azt a sportembert, aki munkaviszonyban áll, és jogosult a kedvező adózás választására, de rövidesen nyugdíjba vonul, és nem szeretné, ha az adózási mód választása negatívan befolyásolná az ellátás összegét? Milyen eltérést jelent havi 1,2 millió forintos munkabér esetén, ha az ekho szerinti, illetve, ha az általános szabályok szerinti adózási módot választja?
Részlet a válaszából: […] ...amennyiben a magánszemély igazolja, hogy az adott hónapban legalább a havi minimálbérnek megfelelő olyan jövedelmet szerzett, amely után a közteherviselési kötelezettség teljesítése az általános szabályok szerint történik –, akkor a nyugdíj alapjául szolgáló...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.
1
2
3
…
43