Nemzetközi fuvarozásban dolgozó munkavállalók
Kérdés
Kell pótlékot fizetni a vasárnapi munkavégzés után, illetve a rendelkezésre állási idő után milyen díjazás illeti meg a nemzetközi fuvarozásban dolgozó munkavállalókat? Lehet alkalmazni háromhavi munkaidőkeretet ebben az esetben? Levonható a kiküldetési díj a kötelező német minimálbérből?
Megjelent a Társadalombiztosítási Levelekben 2015. november 24-én (289. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4914
[…] történő várakozás idejét rendelkezésre állási időnek minősítheti, kivéve ha a munkavállaló a várakozás ideje alatt munkát végez.Rendelkezésre állási idő:– minden olyan idő, amely nem minősül munkaidőnek és pihenőidőnek, és amely során a munkavállalónak nem kell a munkahelyén tartózkodnia, de készen kell állnia a jármű vezetésének megkezdésére, folytatására, illetve egyéb munka elvégzésére. E feltételek együttes érvényesülése esetén rendelkezésre állási időnek minősül különösen: a jármű kompon vagy vasúton történő szállításához kapcsolódó kíséreti idő, a határátlépéssel és időtartamhoz kötött közlekedési korlátozásokkal (hétvégi, ünnepnapi közlekedési korlátozással) összefüggő, valamint a menetrend szerinti autóbusz-közlekedésben foglalkoztatott munkavállalónak a napi munkaidő-beosztási terv alapján a járatok érkezése és indítása között várakozással eltöltött idő,– több gépjárművezetős járatok esetében a jármű vezetési ideje alatt a járművet vezető személy mellett vagy a fekvőhelyen eltöltött idő.A rendelkezésre állási időnek minősülő időszakot és előre látható időtartamát – az indulás előtt vagy közvetlenül a rendelkezésre állási idő kezdetét megelőzően – a munkavállalóval ismertetni kell. A munkáltató a munkavállaló rendelkezésre állási idejét is köteles nyilvántartani, valamint a nyilvántartást öt évig megőrizni. A munkáltató a nyilvántartás egy példányát köteles a munkavállaló kérésére a munkavállaló részére átadni.Tekintettel a fuvarozási tevékenység teljesítésének speciális jellegére, a munkáltató a napi munkaidőt nem tudja az Mt. rendelkezéseinek megfelelően beosztani, szükségszerű, hogy a munkáltató a munkaidővel egy előre meghatározott idő átlagában tudjon gazdálkodni. Így nemhogy lehetséges, de a Kk-tv. szerint kötelező legfeljebb négy hónapos munkaidőkeret alkalmazása, melyet kollektív szerződés legfeljebb hat hónapban állapíthat meg.Az Mt. szerinti rendkívüli munkavégzésért járó díjazás (a többletmunkavégzés ideje után számított alapbér + 50 százalék pótlék) a munkaidőkereten felül teljesített munkaidő után illeti meg a munkavállalót.A rendelkezésre állási időre a munkavállalónak az alapbér 40 százaléka jár.Amennyiben a munkavégzés – a munkavégzés helye szerinti helyi időszámítás szerint – részben a 00.00 és 04.00 óra közötti időszakra esik (éjszakai időszak), a munkavállalót az Mt. szerinti 15 százalék bérpótlék illeti meg.A bérpótlékok helyett itt is lehetséges az Mt. pótlékátalányban történő megállapodásra vonatkozó rendelkezéseinek az alkalmazása, illetve az éjszakai pótlék esetén lehetőség van arra is, hogy a felek az éjszakai pótlékot is magában foglaló alapbért állapítsanak meg.Az Mt. vonatkozó rendelkezései alapján vasárnapi pótlék akkor jár a munkavállalónak, ha a vasárnapi rendes munkaidőben történő munkavégzésre kizárólag az alábbiakban felsoroltak miatt osztható be:– több műszakos tevékenység keretében,– készenléti jellegű munkakörben,– a Ker-tv. hatálya alá tartozó, kereskedelmi tevékenységet, a kereskedelmet kiszolgáló szolgáltató, valamint kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatási tevékenységet folytató munkáltatónáltörténő foglalkoztatás.A közúti szállításban munkát végző nemzetközi gépjárművezetők munkavégzése a fenti esetek egyikének körébe sem tartozik, így vasárnapi pótlékot nem kell fizetni részükre.Az Európai Unión belüli kiküldetésben történő munkavégzés alapvető kereteit a 96/71/EK irányelv (Posting irányelv) rögzíti. Az irányelv meghatározza azokat a fogadó állam joga szerinti kötelező szabályokat, amelyeket a kiküldött munkavállalókra alkalmazni kell kiküldetésük során. Az ún. védelmi szabályoknak kettős céljuk van. Biztosítani egyrészről a belföldi vállalkozások és a határon átnyúló szolgáltatást nyújtó vállalkozások között a tisztességes versenyt, másrészről a fogadó tagállam minimális védelmet nyújtó kötelező szabályainak alkalmazását kiküldött munkavállalók számára.A fogadó állam szabályait kell alkalmazni a– maximális munkaidő és minimális pihenőidő,– minimális fizetett éves szabadság,– minimális bérszint, beleértve a túlóradíjakat,– munkavállalók rendelkezésre bocsátásának feltételei, különösen a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások esetében,– munkahelyi biztonság, egészség és higiénia,– védintézkedések, a várandós vagy gyermekágyas nők, gyermekek és fiatalok munkaviszonyára vonatkozó szabályok,– férfiak és nők közötti egyenlő bánásmód és más megkülönböztetést tiltó rendelkezések tekintetében.A minimális bérszint fogalmát mindig annak a tagállamnak a nemzeti jogszabályai és gyakorlata határozzák meg, ahol a munkavállaló a kiküldetése során munkát végez. Németországban jogszabályban meghatározott általánosan érvényes minimálbér 2014. december 31-ig nem volt érvényben, ilyen szabályokat egyes ágazatokra kiterjedően a munkaadói szövetségek és a szakszervezetek között létrejött ún. bértarifa-szerződések tartalmaztak.A német minimálbér fizetésének problémája 2015. január 1. napjától kezdődően vetődött fel, amikortól Németországban bevezetésre került a 8,5 eurós egységesen alkalmazandó minimálbér, és a német minimálbértörvény hatályát kiterjesztették azokra a munkavállalókra is, akik olyan fuvarfeladatot végeznek, melynek során tranzitként keresztülmennek német területen. 2015. január 30-án a német minimálbérről szóló törvény (csak) tranzitforgalmat érintő hatályát felfüggesztették a törvény európai uniós joggal való harmonizálásának tisztázásáig.A felfüggesztés tehát nem érinti az ún. kabotázst, illetve a Németországból induló vagy oda érkező fuvarozási […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*