Munkabérletiltás változása 2025-ben

Kérdés: Melyek azok a munkavállalói munkabér-letiltást érintő változások 2025. évtől, melyeket a letiltást érvényesítő munkáltatónak kötelező érvénnyel alkalmazni kell? A jogalkotó rendelkezik az átmeneti időszak szabályozásáról, illetve mely időponttal lépnek hatályba a módosító rendelkezések?
Részlet a válaszából: […] bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:A 61. § szerinti levonás során mentes a végrehajtás alól a havonta kifizetett munkabérnek az a része, amely nem haladja meg a minimálbér nettó összegének 60%-át. A szabályozás változatlan abban a tekintetben, hogy ez a mentesség nem áll fenn a gyermektartásdíj és a szüléssel járó költség végrehajtása esetén. A gyermeket nevelő családok életvitelének elősegítése érdekében a jogalkotó 2025. július 1. napjától letiltás alól mentes juttatásnak minősíti a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti családi kedvezmény nettó összegét. A családi kedvezmény a személyi jövedelemadó rendszerének terminológiája szerint összevont adóalapot csökkentő kedvezménynek minősül, mely az adóalap-kedvezmény mellett járulékkedvezmény is lehet, amennyiben nincs elég szja-alap. Ebben az esetben a maradvány-adómegtakarítás kiterjed a járulékra. A jogalkotói cél, hogy az adós létfenntartásához szükséges minimális összegek a végrehajtás foganatosítása ellenére is az adós rendelkezése alatt maradjanak, ebben a formában is érvényesül. A Vht. 74. §-ában részletezett kedvezményezetti kör a családi kedvezmény kivételével eltérő jogcímű kifizetéseket tartalmaz, mely juttatások mentesülnek a letiltás hatálya alól.A Vht. 74. §-ában bemutatott jogcímen folyósított juttatásokat, ellátásokat a juttatott összegtől függetlenül nem lehet letiltani. Amennyiben az adós magasabb ellátásban részesülne, akkor sem lehetne a jövedelmét végrehajtás alá vonni, mert a nevesített felsorolás a kifizetési jogcímeket a letiltás alapjául szolgáló jövedelmek köréből kiemeli.Említést érdemel, hogy a családi kedvezmény a végrehajtás alá vont tartozással rendelkező munkavállalók esetében a módosítás hatálybalépését megelőzően sem veszett el. Az érintett munkavállalók tekintetében a kedvezmény a végrehajtás alá vont tartozás kiegyenlítését/csökkentését szolgálta. Abban az esetben pedig, ha a kedvezmény érvényesítésére jogosult, ugyanakkor végrehajtással, azon belül munkabérletiltással érintett munkavállaló az érvényesíthető kedvezményhez ténylegesen hozzájutni szándékozott,[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 28.

A GYES utáni visszatérés szabályai

Kérdés: Milyen kötelességei és jogai vannak a munkavállalónak, illetve a munkáltatónak a GYED-, illetve GYES-ellátásról történő visszatérés esetén?
Részlet a válaszából: […] is. Fontos rögzíteni, hogy a távollétet követően a munkavállalót főszabály szerint a munkáltató köteles ugyanabban a munkakörben foglalkoztatni, a munkavállaló csak akkor köteles másik munkakörbe visszatérni, ha erről a munkáltatóval megállapodott (a munkakör módosításához mindkét félnek kölcsönösen hozzá kell járulnia).Fontos, hogy a fizetés nélküli szabadság megszüntetésével az abszolút felmondási védelem már nem illeti meg a szülőt, azaz adott esetben felmondhatnak a munkavállalónak. Általános esetben, ha a munkáltató működési körében felmerülő okból nincs szükség tovább a munkavállaló munkájára, akkor felmondással meg lehet szüntetni a munkaviszonyát. Azonban az Mt. tartalmaz egy felmondásvédelmi rendelkezést [Mt. 66. § (6) bekezdés], mely szerint az anya vagy a gyermekét egyedül nevelő apa munkaviszonyának felmondással a gyermek hároméves koráig a munkavállaló képességével vagy a munkáltató működésével összefüggő okból akkor szüntethető meg, ha a munkáltatónál nincs a munkavállaló által betöltött munkakörhöz szükséges képességnek, végzettségnek, gyakorlatnak megfelelő betöltetlen másik munkakör, vagy a munkavállaló az e munkakörben való foglalkoztatásra irányuló ajánlatot elutasítja; ha a munkavállaló szülési vagy a gyermek gondozása céljából fizetés nélküli szabadságot nem vesz igénybe (tehát ha már visszatért). A munkaszerződést tehát csak abban az esetben lehet felmondani (az Mt. egyéb, felmondásra vonatkozó szabályaira is figyelemmel), ha az adott munkahelyen nincs ilyen betöltetlen állás, vagy azt a munkavállaló nem fogadja el.Hangsúlyos, hogy az Mt. 61. §-a alapján a munkáltatónak a munkakörök megjelölésével tájékoztatni kell a munkavállalókat a teljes vagy részmunkaidős; a távmunkavégzésre irányuló, valamint a határozatlan idejű munkaviszony keretében történő foglalkoztatás lehetőségéről; és a munkavállaló a tájékoztatás alapján kérheti munkaszerződése módosítását. A munkáltató a munkavállaló ajánlatára a gyermek négyéves koráig – három vagy több gyermeket nevelő munkavállaló esetén a legkisebb gyermek hatéves koráig – köteles a munkaszerződést az általános teljes napi munkaidő felének megfelelő tartamú részmunkaidőre módosítani. A munkavállaló a gyermeke nyolcéves koráig, vagy a gondozást végző munkavállaló – a munkaviszony első hat hónapját kivéve – kérheti a munkavégzési helyének módosítását; a munkarendjének módosítását; távmunkavégzésben való foglalkoztatását, illetve részmunkaidőben való foglalkoztatását. Ezen kérelemre a munkáltatónak 15 napon belül írásban nyilatkoznia kell. A kérelem jogellenes elutasítása vagy a nyilatkozat elmulasztása esetén a bíróság a munkáltató hozzájáruló nyilatkozatát pótolja.Érdemes kitérni a felhalmozódott szabadságra is: a munkavállaló a távolléte ellenére is jogosult szabadságra, méghozzá tudni kell, hogy ez a szülési szabadságból (legfeljebb 24 hét) és a[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 28.

1962-ben született nő

Kérdés: Mikor mehet nyugdíjba az az 1962 decemberében született nő, aki jelenleg 37 év jogosultsági idővel rendelkezik, amiből 8 év gyermekneveléssel töltött idő?
Részlet a válaszából: […] ellátásban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, gyermekek otthongondozási díjában és a súlyosan fogyatékos vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermekére tekintettel megállapított ápolási díjban eltöltött idővel, vagy ezekkel egy tekintet alá eső, 1998. január 1-jét megelőzően szerzett szolgálati idő minősül.Az „ezekkel egy tekintet alá eső, 1998. január. 1-jét megelőzően szerzett szolgálati idő” kifejezés alatt 1998. január 1-je előtti fizetés nélküli szabadság harminc napot meghaladó tartamát kell érteni, ha az a kérelmezőta) a háromévesnél fiatalabb gyermek gondozása címén illette meg. Az ilyen címen igazolt szolgálati időt a nők kedvezményes nyugdíja alkalmazásakor úgy kell figyelembe venni, mintha gyermekgondozást segítő ellátásban töltött idő lenne,b) a tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos, tizenkét évesnél fiatalabb vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermek gondozása címén illette meg. Az ilyen címen igazolt szolgálati időt a nők kedvezményes nyugdíja alkalmazásakor úgy kell figyelembe venni, mintha a gyermekek otthongondozási díjában töltött idő lenne. Ugyancsak a gyermekek otthongondozási díjában eltöltött idővel egy tekintet alá esik az az idő, melyet a kérelmező a háromévesnél idősebb, de tízévesnél fiatalabb, tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermek gondozására tekintettel megállapított gyermekgondozási segélyben eltöltött idővel szerzett.Az a nő, akinek a súlyosan fogyatékos vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermekére tekintettel ápolási díjat állapítottak meg, vagy aki 1998. január 1-jét megelőzően ezzel egy tekintet alá eső szolgálati időt szerzett, tíz évet igazolhat gyermekneveléssel töltött időként.Jogosultsági időnek nem minden szolgálati idő minősül, így nem ismerhető el jogosultsági időnek a megállapodás alapján szerzett szolgálati idő, a munkanélküli-ellátás folyósításának időtartama, vagy az egyébként szolgálati időként elismerhető tanulmányi idő sem, ideértve az egészségügyi szakiskolai képzés, ipari tanulóként eltöltött idő (kivéve nyári gyakorlat) időtartamát is. Ugyancsak nem jogosultsági idő a passzív, vagyis a biztosítási jogviszony megszűnését követően folyósított táppénz időtartama, vagy az ápolási díj folyósításának az időtartama sem, ha az ápolási díjra jogosult nem gyermek gondozását, ápolását végezte.Amennyiben az öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséig a nők nem szereznek kellő jogosultsági időt, a nyugdíjba vonulásra – a férfiakhoz hasonló módon – a nyugdíjkorhatár betöltésekor van lehetőségük. Az 1957-ben vagy azt követően született személyek társadalombiztosítási öregségi nyugdíjra jogosító öregségi nyugdíjkorhatára a betöltött 65. életév.A nyugdíjba vonulás az említett életkor betöltése esetén akkor lehetséges, ha a kérelmező az öregségi résznyugdíjhoz legalább tizenöt év, az öregségi teljes nyugdíjhoz[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 28.
Kapcsolódó címke:

Méltányossági nyugdíjemelés

Kérdés: Milyen lehetőségei vannak annak a saját jogú öregségi nyugdíjban részesülő személynek, akinek a havi nyugellátása 132.000 forint, de a magas orvosi és gyógyszerköltségei miatt ebből az összegből nem tud megélni? Kérhető valamilyen méltányossági emelés ebben az esetben?
Részlet a válaszából: […] járadék, az özvegyi járadék, a növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi és özvegyi járadék, az özvegyi nyugdíj – kivéve az ideiglenes özvegyi nyugdíjat, továbbá a házastársa jogán árvaellátásra jogosult fogyatékkal élő, illetve tartósan beteg vagy legalább két árvaellátásra jogosult gyermek eltartásáról gondoskodó személy özvegyi nyugdíját –, a baleseti táppénz, a hozzátartozói baleseti nyugellátás, az Flt. alapján folyósított pénzbeli ellátás, a bányászok egészségkárosodási járadéka, a rokkantsági járadék, a hadigondozottak és nemzeti gondozottak pénzbeli ellátásai, a gyermekgondozást segítő ellátás, a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás, a gyermekek otthongondozási díja, az ápolási díj, a tartós ápolást végzők időskori támogatása, a nemzeti helytállásért elnevezésű pótlék, a közszolgálati járadék, valamint az uniós rendeletek alapján külföldi szerv által folyósított egyéb azonos típusú ellátás.Kivételes nyugdíjemelésre különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén kérelemre kerülhet sor. A kérelemben meg kell jelölni azokat a különös méltánylást érdemlő körülményeket, amelyek a kivételes nyugellátás-emelés megállapítását indokolják. Különös méltánylást érdemlő körülmény lehet például az infláció miatti megélhetési gondok, megnövekedett gyógyszerszámlák vagy élelmiszerárak, a tüzelőanyagárak emelkedése, a háztartást érintő nagyobb kiadások, így például a kazán meghibásodása, javítása, lecserélése, egyéb háztartási gépek meghibásodása, lecserélése vagy éppen a javítása.A kivételes nyugellátás-emelés engedélyezésénél előnyben kell részesítenia) férfiak esetében a 35 évnél, nők esetében a 30 évnél több szolgálati idővel rendelkező személyt,b) a 70 éven felüli személyt,c) azt a kérelmezőt, aki saját háztartásában vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermeket nevelt, ésd) azt a személyt, aki kivételes nyugellátás-emelésben[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. február 11.
Kapcsolódó címke:

A szabadság kiadása

Kérdés: Ki kell adnia a munkáltatónak az éves szabadságot a munkavállaló kérésére abban az esetben, ha a dolgozó arra hivatkozik, hogy befizetett egy kéthetes külföldi utazásra, a munkáltató viszont igényt tart a munkavégzésre, mert egy nagyobb megrendelése érkezett?
Részlet a válaszából: […] szabadság kiadásával kapcsolatos munkáltatói kötelezettségeket rögzíti. Ennek értelmében a munkáltató köteles évente 7 munkanap szabadságot biztosítani a munkavállaló számára – a munkaviszony első három hónapjától eltekintve –, legfeljebb két részletben, a munkavállaló kérésének megfelelő időpontokban. A munkavállalónak a szabadság kiadása iránti igényét legalább 15 nappal annak kezdete előtt be kell jelentenie.Abban az esetben, ha a munkavállaló az Mt. 122. §-ának (2) bekezdése szerinti 7 nap szabadsággal kapcsolatban nem határoz meg konkrét időpontokat, a munkavállaló a munkáltatót figyelmeztetésben részesítheti.A Kúria egyik döntésében kifejtette, hogy „Ha a munkáltató – tervezhetőség érdekében – a Covid–19-járvány alatt a foglalkoztatott közalkalmazottakat szabadságterv elkészítésére hívja fel, amit a felperes ismételt felszólítást követően, a 7 nap szabadság esetében nem terjeszt elő, az alkalmazott írásbeli figyelmeztetés nem jogszabálysértő.” (Kúria Mfv. 10.158/2022/3.)További előírás a munkáltató számára, hogy szabadságot a tárgyévben legalább egy alkalommal úgy kell kiadni, hogy a munkavállaló legalább tizennégy egybefüggő (naptári) napra mentesüljön a rendelkezésre állási kötelessége alól [Mt. 122. § (3) bekezdés]. Ettől a felek megállapodása eltérhet. A törvény a felek megállapodására alaki előírást nem tartalmaz, így akár ráutaló magatartással is érvényesen létrejöhet az eltérő megállapodás.A szabadság időpontjáról a munkavállalót a szabadság kezdetét megelőzően, legalább tizenöt nappal korábban tájékoztatni kell. A tájékoztatás nem megfelelő teljesítése esetén a szabadság kiadása jogellenes, aminek következménye egyfelől az, hogy a munkavállaló az így kiadott szabadságnapok ismételt és szabályszerű kiadását követelheti, másfelől a jogellenesen kiadott szabadság tartamát teljesített munkaidőként kell figyelembe venni, és erre a munkavállalót a foglalkoztatási kötelesség elmulasztása címén díjazás illeti meg.A szabadságot azonban pénzben megváltani nem lehet – a munkaviszony megszűnésének a kivételével. Ez összhangban áll a Nemzetközi Munkaügyi Konferencia (ILO) elvárásaival is. Az 1970. évi 132. ILO Egyezmény 12. cikke szerint semmis, illetve tilos minden olyan megállapodás, amely a jelen egyezmény 3. cikkének 3. bekezdésében feltüntetett minimális éves fizetett szabadságra vonatkozó jogról való lemondást, illetve egy ilyen szabadság helyett történő megváltást tartalmaz. Abban az esetben viszont, ha a munkaviszony megszűnik, a munkáltató a jogviszony megszűnésekor meg kell állapítsa, hogy a munkavállaló a jogviszony megszűnése időpontjában hány nap szabadságra volt jogosult, és ténylegesen hány nap került számára kiadásra. Amennyiben az igénybe vett szabadság kevesebb, mint amire a munkavállaló jogosult volt, a különbözetet számára pénzben meg kell váltani. A megváltás számítási alapja a munkavállaló távolléti díja.Megállapítható tehát, hogy annak ellenére, hogy a szabadság a munkavállaló[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 28.
Kapcsolódó címke:

Megbízási jogviszony alatt nyugdíjba vonuló munkavállaló

Kérdés:

Hogyan alakult a járulék- és szociálishozzájárulásiadó-fizetési kötelezettség abban az esetben, ha egy kft. megbízási jogviszonyban alkalmazott egy magánszemélyt a 2024. november 1-jétől 2025. január 10-ig tartó időszakra, amelynek 450.000 forintos megbízási díját a megbízó 2025. január 15-én fizette ki? Az érintett megbízott 2025. január 2-től saját jogú nyugdíjasnak minősül.

Részlet a válaszából: […] vagy naptári napokra számítva ennek harmincadrészét.Jelen esetben a járulékalapot képező jövedelem – mivel nincs utalás a kérdésben tételes költségelszámolásra – 450.000×90% = 405.000 forint. A jogviszony tartama pedig 71 nap, ami alapján az egy napra jutó járulékalapot képező jövedelem 405.000/71 = 5704 forint. Ez az összeg meghaladja mind a 2024. évi minimálbér, mind pedig a 2025. évi minimálbér 30 százalékának a harmincadrészét (2688, illetve 2908 forint), tehát a biztosítási kötelezettség e jogviszony tekintetében fennáll.Egészen pontosan csak 2025. január 1-jéig, hiszen a munkavállaló január 2-tól már nyugdíjas, azaz kiegészítő tevékenységet folytatónak[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 28.
Kapcsolódó címke:

Munkavállaló visszatérése GYED alatt

Kérdés: Visszatérhet dolgozni egy rövid időre a munkáltatójához heti 15 óra munkavégzésre egy munkavállaló, aki 2024. október 17-től GYED-ellátásban részesül? Hogyan kell jeleznie a munkavállalónak a visszatérési szándékát, illetve kell kötnie egy különmegállapodást a munkáltatójával? Helyesen jár el a munkáltató, ha a szülés előtti utolsó bére alapján számolja a jelenlegi időarányos munkabérét? Van valamilyen bejelentési kötelezettsége a biztosítottnak a Magyar Államkincstár felé? Milyen módon tudja bevallani a munkáltató a havi 2508-as bevalláson a dolgozó részére kifizetett munkabért?
Részlet a válaszából: […] a válaszunk is ebből a feltételből indul ki.A biztosítottnak semmilyen bejelentési kötelezettsége nincs a GYED melletti munkavégzéssel kapcsolatban.Munkajogi szempontból több szabályra is figyelemmel kell lenni a munkavállaló munkába történő visszatértekor.A dolgozó a szülési szabadság lejárta után feltehetően fizetés nélküli szabadságot igényelt, amit most meg kíván szakítani. Ezt bármikor megteheti, a megszüntetésre irányuló szándékát azonban legalább harminc nappal korábban írásban be kell jelentenie a munkáltató felé.A visszatérés történhet részmunkaidőben is, ehhez a munkaszerződés módosítására van szükség. A teljesség kedvéért azonban meg kell említenünk, hogy a munkáltató a munkavállaló kérésére kizárólag az általános teljes napi munkaidő felének megfelelő tartamú részmunkaidőre köteles módosítani a munkaszerződést [Mt. 61. § (3) bekezdés]. Természetesen a munkáltató és a munkavállaló megállapodása alapján a munkaszerződés bármely pontja szabadon módosítható.A munkavállalónak figyelemmel kell lennie arra, hogy a munkavállaló számára járó szabadságot a visszatéréstől számított 60 napon belül ki kell adnia.A másik fontos kérdés a munkabér, amit a munkavállaló visszatértekor rendezni kell. Az Mt. 59. §-a előírja a munkáltató számára, hogy a gyermek születése és gondozása miatti szülési szabadság, illetve fizetés nélküli szabadság megszűnését követően ajánlatot kell tennie a munkavállaló számára a munkabér módosítására.[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. február 11.

Rokkantsági ellátás összege 2025-ben

Kérdés: Milyen összegű rokkantsági ellátással kell számolni 2025-ben?
Részlet a válaszából: […] javasolt, vagy= rehabilitálható, és foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható, de a kérelem benyújtásának időpontjában a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt 5 éven belül eléri;– minimum az alapösszeg 45 százaléka, 63.927 forint, ugyanakkor maximum az alapösszeg 150 százaléka, 213.090 forint, ha a megváltozott munkaképességű személy= egészségi állapota alapján tartós foglalkozási rehabilitációt igényel, azonban egyéb körülményei miatt foglalkozási rehabilitációja nem javasolt, valamint= rehabilitálható, és tartós foglalkozási rehabilitációt igényel, azonban a kérelem benyújtásának időpontjában a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt 5 éven belül eléri;– nem lehet kevesebb az alapösszeg 50 százalékánál, 71.030 forintnál, ugyanakkor annak 150 százalékát, 213.090 forintot sem haladhatja meg, ha a megváltozott munkaképességű személy kizárólag folyamatos támogatással foglalkoztatható;– minimum az alapösszeg 55 százaléka, 78.133 forint, ugyanakkor maximum az alapösszeg 150 százaléka, 213.090 forint, ha a megváltozott munkaképességű személy egészségkárosodása jelentős, és önellátásra nem, vagy csak segítséggel képes.Ha a rokkantsági ellátásban részesülő személy havi átlagjövedelemmel nem rendelkezik, a rokkantsági ellátás összege 2025. évben– az alapösszeg 30 százaléka, 42.618 forint, ha a megváltozott munkaképességű személy= egészségi állapota alapján foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható, azonban egyéb körülményei miatt foglalkozási rehabilitációja nem javasolt, vagy= rehabilitálható, és foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható, de a kérelem benyújtásának időpontjában[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 28.
Kapcsolódó címke:

Megbízott ekhója

Kérdés: Helyesen jár el a foglalkoztató abban az esetben, ha az ekhóra vonatkozó nyilatkozat ellenére is önálló tevékenységből származó jövedelemként számfejti a teljes megbízási díjat abban az esetben, ha az nem éri el a minimálbér összegét, vagy a nyilatkozat birtokában alkalmazható az ekho? Abban az esetben, ha a megbízott a minimálbér napi összege feletti díjrészre kéri az ekho alkalmazását, akkor a 13.380 forintos vagy a 9693 forintos összeget kell figyelembe venni? A 10 százalékos költséghányadot akkor is alkalmazni kell, ha a megbízott nem nyilatkozott róla? A megbízott biztosítási kötelezettségének elbírálása során csak az általánosan adózó jövedelmeket kell figyelembe venni, vagy a díjazás teljes összegét, azaz az ekhós jövedelmet is?
Részlet a válaszából: […] teljesítése az általános szabályok szerint megtörténik;c) a magánszemély igazolja, hogy az (1) bekezdés a) pontjában említett címen az adott hónapban legalább a havi minimálbérnek megfelelő olyan jövedelmet szerzett, amely után a közteherviselési kötelezettség teljesítése az általános szabályok szerint történik.Megbízásra az általános szabály vonatkozik, tehát (a tevékenységi feltétel teljesülésen túl) az a további feltétel, hogy az érintett az adóévben bármely tevékenységgel összefüggésben rendelkezzék olyan (munkaviszonyból, egyéni vállalkozói kivétből, tagi jövedelemből, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyból származó) jövedelemmel, amely után a közteherviselési kötelezettség (EGT-államban biztosított személy esetében a személyijövedelemadó-fizetési kötelezettség) teljesítése az általános szabályok szerint történik [Ekho-tv. 1. § (1) bekezdés a) pontja].Mindezek mellett a jogszabály 3. §-a (4) bekezdésének a) pontja szerint az ekho szerinti adózást évi 60 millió forintig vállalhatja az érintett, feltéve, hogy a magánszemélynek az (1) bekezdés a) pontjában említett jövedelme az adóévben eléri az év első napján érvényes havi minimálbér 12-szeresét. Amennyiben a fenti feltétel nem teljesül, akkor az éves határ a 60 millió forintnak olyan hányada, amilyen arányt az (1) bekezdés a) pontjában említett jövedelem összege az év első napján érvényes havi minimálbér 12-szereséhez viszonyítva[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 4.
Kapcsolódó címkék:  

Nyugdíjasnak minősülő közalkalmazott járuléka

Kérdés: Kell társadalombiztosítási járulékot vonni egy felmentési idejét töltő közalkalmazott részére fizetett illetményből abban az esetben, ha 2024. október 2-től nyugdíjasnak minősül?
Részlet a válaszából: […] választ találnunk, hogy nyugdíjasnak (azaz kiegészítő tevékenységet folytatónak) minősül-e a közalkalmazott, ha a nyugellátásának a folyósítása szünetel?Az igen választ két jogszabályi hely is alátámasztja.A Tny-tv. 83/C. §-ának (3) bekezdése rögzíti, hogy az öregségi nyugdíj szüneteltetésének időtartama alatt az érintett nyugdíjasnak minősül.Ezzel párhuzamosan a Tbj-tv. 4. §-ának 11. pontja ugyancsak megerősíti, hogy az érintett kiegészítő tevékenységű státuszát nem befolyásolja, ha a saját jogú vagy a hozzátartozói (ez utóbbinak az egyéni és társas vállalkozó vagy a mezőgazdasási őstermelő[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. február 11.
Kapcsolódó címke:
1
2
3
12