Ausztriában tanuló 25 év alatti egyéni vállalkozó

Kérdés: Egy 25 év alatti, Ausztriában nappali tagozaton tanuló egyetemi hallgató Magyarországon egyéni vállalkozói tevékenységet kezdett, és a személyi jövedelemadó szabályai szerinti adózást választotta. Az általa nyújtott szolgáltatásból havonta 200-400 ezer forint bevétele származik. Helyes az a számítás, hogy vállalkozói kivét esetén 13 százalék szociális hozzájárulási adót és 18,5 százalék társadalombiztosítási járulékot kell fizetnie, kivét hiányában viszont nem terheli szociális hozzájárulási adó és járulék? Helyes továbbá, hogy az év végén a vállalkozói adóalap után 9 százalék adót, a vállalkozói osztalékalap után pedig 13 százalék szociális hozzájárulási adót kell fizetnie, személyi jövedelemadót azonban a 25 év alattiak kedvezménye miatt nem?
Részlet a válaszából: […] A kérdésben nappali tagozatos egyetemi hallgatóról van szó, aki EGT-tagállamban folytat tanulmányokat, így a Szocho-tv. 9. §-ának (5) bekezdése, illetve a Tbj-tv. 42. §-a (2) bekezdésének b) pontja alapján mentesül a havi minimumadó- és járulékfizetési kötelezettség...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. október 6.

Munkabérletiltás fix összegben

Kérdés: A végrehajtást kérő és az adós megállapodása alapján a végrehajtó havi fix összegben határozta meg a munkabérből történő letiltást. Hogyan kell ebben az esetben alkalmazni a letiltás általános szabályait, különösen a levonásmentes munkabérre és a korlátozás nélkül végrehajtás alá vonható összegre vonatkozó rendelkezéseket? Mi a munkáltató teendője, ha a fix összegű letiltás mellé a végrehajtó újabb letiltást ad ki?
Részlet a válaszából: […] A megfogalmazott kérdésben a munkabérletiltás generális szabályozása háttérbe szorul, és a felek megállapodása alapján a munkabérletiltásra a továbbiakban az általános rendelkezésektől eltérően kerülhet sor. Teljes bizonyossággal mégsem érvényesül a fenti tézis, mert az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. október 6.

Magánszemély által kft.-nek nyújtott kölcsön kamata

Kérdés: Le kell vonni a szociális hozzájárulási adót a magánszemélynek járó kamatból abban az esetben, ha kölcsönt nyújtott egy kft.-nek? A magánszemélynek sem tagsági, sem munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonya nincs a társasággal.
Részlet a válaszából: […] A szociális hozzájárulási adót nem kell levonni a magánszemélynek járó kamatból, hanem az a kft.-t kifizetőként, a magánszemély részére fizetendő kamaton felül terheli. A magánszemély által a gazdasági társaságnak nyújtott kölcsön után fizetett kamat nem tartozik az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. szeptember 22.

Egyetemi hallgató munkavégzése passzív félév alatt

Kérdés: Egy 25 év alatti egyetemi hallgató iskolaszövetkezet tagjaként dolgozik, emellett mezőgazdasági őstermelő, valamint egy bt. személyesen közre nem működő beltagja. Szeptembertől szünetelteti a hallgatói jogviszonyát, de az iskolaszövetkezeten keresztül tovább dolgozik. Hogyan érinti a passzív félév az iskolaszövetkezettől kapott nettó jövedelmét és az őstermelői járulékfizetését? Figyelembe vehető az iskolaszövetkezeti munkavégzésből származó jövedelme a bt.-től kapott osztalék utáni szocho felső határának meghatározásakor?
Részlet a válaszából: […] A kérdésben szereplő személy az iskolaszövetkezeti munkavégzés és a mezőgazdasági őstermelői tevékenység mellett egy betéti társaság beltagja. A leírtak alapján azonban a társaság tevékenységében személyesen nem működik közre, és az ügyvezetői feladatokat sem látja...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. szeptember 1.

Szociálishozzájárulásiadó-fizetési felső határ

Kérdés: Helyesen gondolja a magánszemély adózó, hogy egy kft.-től kapott megbízási díját és az egyéni vállalkozóként szerzett bevételét göngyölítve csak addig kell szociális hozzájárulási adót fizetnie, amíg az adófizetési felső határt el nem éri? Az érintett mindkét jogviszonyában jelentős szociális hozzájárulási adót fizet. Figyelembe vehető mindkét jövedelem a szociális hozzájárulási adó felső határának számítása során?
Részlet a válaszából: […] Olvasónk sajnos helytelen következtetésre jutott.A Szocho-tv.-ben adóalapként meghatározott jövedelmeknek [a jogszabály 1. § (5) bekezdés a)–e) pontjában felsorolt jövedelmek, teháta) a vállalkozásból kivont jövedelem (Szja-tv. 68. §),b) az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. április 28.

30 év alatti anyák kedvezménye 2025-re megállapított, 2026-ban kifizetett jövedelem esetén

Kérdés: A 30 év alatti anyák kedvezményének érvényesítése szempontjából a vonatkozási időszakot vagy a jövedelemszerzés (kifizetés) időpontját kell figyelembe venni az alábbi esetben? Az érintett munkavállaló 2025. október hónapjától jogosult a 30 év alatti anyák kedvezményére, magzatra való tekintettel, 2025. december 18. napjától keresőképtelen állományban van, táppénzigényét 2026. január 12. napján nyújtotta be a 2025. december 18-tól 2025. december 31. napjáig tartó időszakra, így a táppénzjogosultság elbírálása és utalása 2026 januárjában történt. Tehát táppénz tekintetében a vonatkozási időszak 2025. december, a pénzügyi teljesítés és a jövedelemszerzés időpontja 2026. január hónap. 2025-ben a 30 év alatti anyák kedvezményének maximális összege jogosultsági hónaponként bruttó 656.785 forint alap után 98.518 forint személyijövedelemadó-megtakarítás volt, amit az érintett dolgozó 2025. decemberi jövedelme az éves teljesítményre tekintettel kapott jutalom miatt meghaladott. Jogos ebben az esetben a bérprogram eljárása, amely a 2025. decemberi időszakra megállapított, de 2026-ban elbírált és kifizetett táppénzre nem érvényesíti a 30 év alatti anyák kedvezményét?
Részlet a válaszából: […] A 30 év alatti anyák kedvezményének érvényesítésére az a 30 év alatti anya jogosult, aki vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermekére vagy magzatára tekintettel családi kedvezményt érvényesíthet. A 30 év alatti anyák kedvezménye a jogosultsági hónapokban megszerzett,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. március 3.
Kapcsolódó címke:

Osztalék utáni szociális hozzájárulási adó

Kérdés:

Egyszemélyes kft. tagja 2025 májusában 6 millió forint osztalékot kapott, amelyből levonásra került a szociális hozzájárulási adó. Visszaigényelheti az érintett tag ezt az adót a 2025. évi szja-bevallásában, havi 500 ezer forintos tagi jövedelmére tekintettel annak ellenére, hogy megváltozott munkaképességű vállalkozóként mentesült a szociális hozzájárulási adó megfizetése alól, illetve, hogy 2025. novemberben 10 millió forint osztalékelőleget vett fel, amelyből csak szja került levonásra?

Részlet a válaszából: […] A kérdésben foglaltak szerint az említett tag esetében 6.000.000 forintos osztalék után megfizetésre került a szociális hozzájárulási adó, miközben a 6.000.000 forintos tagi – tehát Szja-tv. szerinti összevont adóalapba tartozó – jövedelmet szerzett.Az osztalék után...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. február 10.

Osztalék után fizetendő szociális hozzájárulási adó

Kérdés: Figyelembe vehető az osztalék után fizetendő szociális hozzájárulási adó szempontjából az ingatlan-bérbeadásból származó jövedelem és a GYED?
Részlet a válaszából: […] A Szocho-tv. 2. §-ának (2) bekezdése értelmében a jogszabály 1. § (5) bekezdésének a)–e) pontja szerinti jövedelmek (e körbe tartozik az osztalék is) esetében a szociális hozzájárulási adó alapjának éves maximuma a minimálbér 24-szerese, ami 2026 vonatkozásában...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. január 27.

Magyar állampolgár külföldi cégből kapott osztaléka

Kérdés:

Egy Magyarországon 8 órás munkaviszonnyal rendelkező magyar állampolgár, aki állandó magyar lakcímmel rendelkezik, alapított egy amerikai céget kinti ügynök segítségével, amelyben egyedüli tulajdonosként Magyarországról dolgozik. Hogyan kell megállapítani a magyarországi személyijövedelemadó-kötelezettséget abban az esetben, ha osztalékot vesz ki a cégből? Van valamilyen teendője a cégtulajdonosnak a magyar adóhatóság felé, ha nem vesz ki osztalékot, és egyéb jövedelmet sem realizál?

Részlet a válaszából: […] A Magyarországon élő magyar állampolgár belföldi illetőségűnek minősül, és a teljes adókötelezettség miatt a világjövedelme után terheli adókötelezettség.A magyar–amerikai kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény 2024. január 1-jét követően nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 7.

A Bérgarancia Alap

Kérdés: Melyek azok a helyzetek, amikor egy foglalkoztató igénybe veheti a Bérgarancia Alapot? Kérhet segítséget a munkavállalók munkabérének finanszírozásához az a cég, amely késve fogja megkapni egyik nagy megrendelőjétől a díjazását, ezért átmenetileg nem tudja kifizetni a munkabéreket?
Részlet a válaszából: […] A Bérgarancia Alap a magyar munkajogi védelem egyik kulcsfontosságú intézménye, amelynek célja, hogy a munkavállalók bérköveteléseit biztosítsa abban az esetben, ha munkáltatójuk fizetésképtelenné válik. Az Alap működését az 1994. évi LXVI. tv. szabályozza, amely...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 7.
Kapcsolódó címke:
1
2
3
…
29