CSED mértéke

Kérdés: Mindkét jogviszonyban 70 százalékos lesz a CSED mértéke abban az esetben, ha az anya a munkaviszonyában 2026. február 2-től, a szülés napjától részesül az ellátásban, de van egy másik biztosítási jogviszonya is, társadalmi megbízatású polgármester, ahol a 91. naptól keresőtevékenységet kíván folytatni? A munkaviszonyában, ahol kifizetőhely működik, nem tervezi a munkába állást.
Részlet a válaszából: […] ...esetben a biztosítottnak egyidejűleg fennálló két biztosítási jogviszonya van, mindkét jogviszonyában CSED-ben részesül, és egyik jogviszonyában a gyermek születését követő 91. napon visszamegy dolgozni. Az Eb-tv. 42. §-ának (1/a) bekezdésében foglaltak szerint, ha...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. június 2.
Kapcsolódó címke:

CSED-kérelem mellékletei

Kérdés: Köteles a munkavállaló a társadalombiztosítási kifizetőhellyel rendelkező munkáltató részére a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát leadni a CSED igényének az elbírálása kapcsán, és ezt megőrizheti a kifizetőhely? Kérhetik a másolatot a kifizetőhelyi ellenőrzéskor az ellenőrök, illetve szankcionálható a kormányhivatal részéről a kivonat másolatának hiánya?
Részlet a válaszából: […] A biztosított a csecsemőgondozási díjat „Kérelem csecsemőgondozási díj iránt” elnevezésű nyomtatványon kérheti. Az Eb-tv. R. 41. §-ának (2) bekezdése értelmében a gyermek születését a születési anyakönyvi kivonat másolatával kell igazolni, azaz az igazolást...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. június 2.
Kapcsolódó címke:

Keresőképtelenség igazolása

Kérdés: Valóban elegendő lesz a gyógyszerész igazolása a táppénz igényléséhez?
Részlet a válaszából: […] ...vagy az ápoló teljes körű orvosi diagnosztikai vagy keresőképtelenséget megállapító jogkört kapna. Ez azonban a munkajog és a társadalombiztosítás szempontjából komoly félreértések forrása, különösen a táppénzre és a keresőképtelenség igazolására vonatkozóan...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. június 2.
Kapcsolódó címke:

EGT-állampolgár közterhei

Kérdés: Önellenőrzést kell benyújtania a NAV-hoz a munkáltatónak, vagy az AJK „Bejelentés az adó és járulékkülönbözet elszámolásáról” elnevezésű nyomtatványt kell használni az alábbi esetben? A magyarországi munkáltató egy holland állampolgárt foglalkoztat munkaviszonyban már több éve, akinek Hollandiában is van foglalkoztatója. Korábban a dolgozónak a holland egészségbiztosító A1-es igazolást állított ki, mely 2025. október 15-éig volt érvényes. Azt követően a dolgozó többszöri felhívásra sem hozott A1-es igazolást, így ennek hiányában a magyar munkáltató járulékot vont tőle. A dolgozó viszont most 2026. áprilisban leadta az újabb A1-es igazolást, melynek érvényessége 2025. október 16-ától szól.
Részlet a válaszából: […] ...kell benyújtani (ami alapján a járulék visszaigényelhető és visszafizethető a munkavállalónak), hiszen a probléma nemcsak a társadalombiztosítási járulékot, hanem az érintett biztosítási idejét, valamint a szociális hozzájárulási adót is érinti, mivel ez utóbbi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. május 12.

Egészségügyi ellátás külföldi távmunkavégzés esetén

Kérdés:

Hogyan tudja Romániában igénybe venni az egészségügyi ellátásokat (pl. háziorvosi rendelés) egy magyarországi munkáltató részére Romániában távmunkát végző személy, akinek az esetében – a NEAK által kiállított A1-es alapján – Magyarország az illetékes tb-joghatóság? Tehát az egyik EGT-országban biztosított, a másikban pedig dolgozik és tartózkodik.

Részlet a válaszából: […] ...a megoldás, amely az EGT-tagállamokon belül egységesen megtalálható. Az igazolás pontos elnevezése „Igazolás a betegségi vagy anyasági biztosítás alapján járó természetbeni ellátásokra való jogosultságról olyan személyek esetében, akiknek a lakhelye nem az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. május 12.

Helyi bérlet

Kérdés: Hogyan kell elszámolni a munkavállaló részére biztosított adóköteles bérlettérítést? A számla tényleges összege után kell megfizetni a közterheket, vagy fel kell bruttósítani az összeget, és úgy levonni az adókat? Tehát pl. 5000 forint a bérlet ára, ennek a bruttó értéke 7519 Ft, és ebből kell levonni az szja-t, a társadalombiztosítási járulékot és a szociális hozzájárulási adót?
Részlet a válaszából: […] Az adóköteles helyibérlet-juttatás adókötelezettségét a magánszemély és a bevételt juttató cég között fennálló jogviszony, valamint a szerzés körülményei határozzák meg [Szja-tv. 2. § (6) bekezdés]. A munkaviszonyban álló személynek adott adóköteles...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. május 12.
Kapcsolódó címkék:  

Kft.-tag jogviszonya

Kérdés: Hogyan kell eljárni egy jelenleg 66 éves, rokkantsági ellátásban és özvegyi nyugdíjban részesülő személy esetében, aki megbízási jogviszonyban látja el az ügyvezetői teendőket a kft.-ben, amelynek 50 százalékos tulajdonosa? A NAV-nál azt a tájékoztatást kapta, hogy nem kell őt bejelenteni, mivel havi 50 ezer forintos megbízási díja alatta marad a minimálbér 30 százalékának. Változik a helyzet, ha az érintett tag májustól személyesen is közreműködik a társaság tevékenységében, amelyért ugyancsak havi 50 ezer forintos megbízási díjat számol el a társaság a számára? Abban az esetben, ha be kell jelenteni, a társas vállalkozói jogviszony vagy a tartós megbízási jogviszony a kedvezőbb a számára?
Részlet a válaszából: […] ...válasz érdekében mindenekelőtt tisztázzuk az érintett személy jelenlegi társadalombiztosítási jogállását. Kft.-tagról van szó, aki az ügyvezetést megbízási jogviszonyban látja el, ami alapján – a Tbj-tv. 4. §-ának 21.5. pontja szerint – társas...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. május 12.
Kapcsolódó címke:

Mezőgazdasági őstermelő járulékalapja

Kérdés: Van bármilyen mód arra, hogy egy eddig átlagnál magasabb keresettel rendelkező – és munkahelyét rövidesen elveszítő – őstermelői tevékenységet is folytató 63 éves személy megőrizze eddigi magas nyugdíjalapját anélkül, hogy őstermelői tevékenységét meg kelljen szüntetnie?
Részlet a válaszából: […] ...– az előző évi bevételétől függően – a minimálbér 92 százaléka vagy ennél alacsonyabb járulékalap után köteles társadalombiztosítási járulékot fizetni. Ennél magasabb járulékalapot önkéntes döntéssel választhat, ami viszont jelentős...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. május 12.

Választás a GYÁP és a GYED között

Kérdés: Számfejthet gyermekápolási táppénzt a kifizetőhely a munkavállalónak az alábbi esetben? Egy munkavállaló a 2025. október 25-én született gyermeke jogán jelenleg szülési szabadságon van és CSED-ben részesül. A szülési szabadság igénybevételének bejelentésekor jelezte, hogy annak lejárta után fizetés nélküli szabadságot és GYED-et fog igényelni, most viszont jelezte, hogy mégsem kéri a fizetés nélküli szabadságot, mert a gyermek betegsége miatt a CSED lejárta után táppénzt fog igényelni. A gyermek betegsége előreláthatóan több hónapig fog tartani.
Részlet a válaszából: […] ...Eb-tv. 39. §-a rendelkezik arról, hogy ha a biztosított ugyanazon biztosítási jogviszonya alapján egy-idejűleg többféle ellátásra jogosult, választása szerint csak az egyik ellátást veheti igénybe. Jelen esetben az anya egyidejűleg a gyermeke jogán GYED-re és GYÁP-ra...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. május 12.
Kapcsolódó címke:

GYED alapja

Kérdés:

Figyelembe kell venni a GYED alapjának megállapítása során a CSED időszakában kifizetett járulékalapot képező egyszeri juttatást (jutalmat)? Fel kell tüntetni az adatmegállapító lapon ezt az összeget? A dilemmát az okozza, hogy a kifizetett összeghez nem tartozik jövedelemmel ellátott nap.

Részlet a válaszából: […] ...pénzbeli ellátás vagy baleseti táppénz folyósításának az időtartama alatt keresőtevékenység végzése nélkül fizet ki társadalombiztosításijárulék-alapot képező jövedelmet a foglalkoztató, azt a jövedelmet a számítási időszak napjai számának növelése...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. május 12.
Kapcsolódó címke:
1
…
9
10
11
…
527