Vezető beosztású közalkalmazott felmentése


Általános iskolában igazgatóváltás esetén köteles-e az új igazgató a régi helyettessel dolgozni, illetve van-e lehetőség a helyettes felmentésére abban az esetben, ha kinevezése határozatlan időre szól?


Megjelent a Társadalombiztosítási Levelekben 2005. február 22-én (53. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 963

[…] közalkalmazotti jogviszonyt felmentéssel akkor szüntetheti meg, ha a magasabb vezető, illetve a vezető beosztás ellátására történő megbízás visszavonását, határozott időre szóló megbízás esetén a határozott idő leteltét követően a közalkalmazott eredeti munkakörében való továbbfoglalkoztatására, ennek hiányában a végzettségének, illetve képesítésének megfelelő munkakör felajánlására nincsen lehetőség, vagy a közalkalmazott a végzettségének, illetve képesítésének megfelelő munkakört nem fogadja el. "A 138/1992. Korm. rendelet 5. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezés értelmében a közoktatási intézményben többek között vezető beosztásnak minősül az intézményvezető-helyettesi (igazgatóhelyettesi) beosztás. Külön jogszabályi rendelkezés hiányában közoktatási intézményekben vezetői (igazgatóhelyettesi) megbízás csak határozatlan időtartamra adható. Eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában a vezető (igazgatóhelyettesi) beosztásra vonatkozó megbízást az intézmény vezetője, az igazgató adja, és ő jogosult a vezetői megbízás visszavonására is, mint a munkáltatói jogkör gyakorlója. Az idézett rendelkezések értelmezése alapján megállapítható, hogy a vezetői megbízás elkülönül a közalkalmazotti jogviszonytól, annak ellenére, hogy a jogviszony létesítése és a vezetői megbízás időpontja egybe is eshet. Az idézett rendelkezések értelmezése alapján megállapítható, hogy a vezetői megbízás visszavonása önmagában a közalkalmazotti jogviszony fennállását nem érinti. A Ko-tv. 57. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezés értelmében ki kell kérni a nevelőtestület véleményét az igazgatóhelyettes megbízása, illetve a megbízás visszavonása előtt. Az állandó bírói gyakorlat értelmében a közalkalmazott vezetői megbízását írásban, valós és okszerű indokkal lehet visszavonni. A visszavonás indokára – a joghasonlóság miatt – megfelelően alkalmazni kell a Legfelsőbb Bíróság Munkaügyi Kollégiumának 95. sz. állásfoglalásának a felmondás indoklásával kapcsolatos iránymutatását. Erre figyelemmel, ha a munkáltató több okot jelöl meg indokként, egyetlen indok valósága is megalapozza a visszavonást, amennyiben az okszerű. A bizalmatlanság, mint indok nem lehet személyes szimpátia vagy antipátia kérdése, visszavonás indokául csak a vezető magatartásában vagy munkájában megnyilvánuló és bizonyítható, olyan bizalmatlansághoz vezető objektív tények szolgálhatnak, amelyek kellő magyarázatát adják annak, hogy a vezető nem foglalkoztatható tovább beosztásában. Az irányadó bírói gyakorlat értelmében önmagában az a körülmény, hogy a közoktatási intézmény vezetését új igazgató látja el, nem szolgálhat valós és okszerű indokként az igazgatóhelyettes vezetői beosztásának visszavonására. A Kjt. 30. § (1) bekezdés d) pontjában foglalt rendelkezés értelmében a munkáltató a közalkalmazotti jogviszonyt felmentéssel akkor szüntetheti meg, ha a közalkalmazott munkaköri feladatainak ellátására […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.