Ausztriában tanuló 25 év alatti egyéni vállalkozó

Kérdés: Egy 25 év alatti, Ausztriában nappali tagozaton tanuló egyetemi hallgató Magyarországon egyéni vállalkozói tevékenységet kezdett, és a személyi jövedelemadó szabályai szerinti adózást választotta. Az általa nyújtott szolgáltatásból havonta 200-400 ezer forint bevétele származik. Helyes az a számítás, hogy vállalkozói kivét esetén 13 százalék szociális hozzájárulási adót és 18,5 százalék társadalombiztosítási járulékot kell fizetnie, kivét hiányában viszont nem terheli szociális hozzájárulási adó és járulék? Helyes továbbá, hogy az év végén a vállalkozói adóalap után 9 százalék adót, a vállalkozói osztalékalap után pedig 13 százalék szociális hozzájárulási adót kell fizetnie, személyi jövedelemadót azonban a 25 év alattiak kedvezménye miatt nem?
Részlet a válaszából: […] A kérdésben nappali tagozatos egyetemi hallgatóról van szó, aki EGT-tagállamban folytat tanulmányokat, így a Szocho-tv. 9. §-ának (5) bekezdése, illetve a Tbj-tv. 42. §-a (2) bekezdésének b) pontja alapján mentesül a havi minimumadó- és járulékfizetési kötelezettség...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. október 6.

Kedvezmények szakképzési munkaszerződés megszüntetése esetén

Kérdés: Hogyan érinti az egyéni vállalkozó által igénybe vett szociálishozzájárulásiadó-mentességet, illetve adókedvezményt, ha az általa 2025. december hónaptól szakképzési munkaszerződés alapján foglalkoztatott munkavállaló 2026 szeptemberétől nem folytatja a tanulmányait, és a munkaviszonyát is megszüntette a vállalkozónál?
Részlet a válaszából: […] Amennyiben nem saját dolgozóról van szó, akkor a tanulmányok félbeszakítása miatt az eddig – a Szocho-tv. 17/A. §-a (1) bekezdésének a) pontja alapján – igénybe vett kedvezményt nem kell visszafizetni, ezzel összefüggésben a vállalkozásnak további teendője nincs.Más a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. szeptember 22.

Harmadik országbeli diák egyéni vállalkozása

Kérdés: Indíthat egyéni vállalkozást egy mozambiki diák, aki jelenleg egy magyarországi egyetemen tanul, és emiatt rendelkezik tartózkodási engedéllyel? Amennyiben igen, akkor választhatja a kisadózó vállalkozók tételes adója szerinti közteherfizetést?
Részlet a válaszából: […] Az Ev-tv. 3. §-a (1) bekezdésének d) pontja alapján a tanulmányi célból kiadott tartózkodási engedéllyel rendelkező személy is létesíthet egyéni vállalkozást Magyarországon.A Kata-tv. alapvetően valamennyi egyéni vállalkozó számára lehetővé teszi a kisadózás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. szeptember 1.
Kapcsolódó címke:

Egyéni vállalkozás indítása munkaviszonyban fennálló keresőképtelenség alatt

Kérdés: Indíthat átalányadózó egyéni vállalkozást az a teljes munkaidős munkaviszonyban álló személy, aki huzamosabb ideje táppénzben részesül? Folytathatja a vállalkozói tevékenységet alkalmazottak közreműködésével, állíthat-e ki számlát, és hogyan alakul ebben az esetben a járulék- és szochofizetési kötelezettsége?
Részlet a válaszából: […] Egyidejűleg fennálló több biztosítási jogviszony esetén a keresőképtelenséget és a táppénzre való jogosultságot jogviszonyonként külön-külön kell elbírálni. Ezért önmagában nincs akadálya annak, hogy egy személy a munkaviszonyában táppénzben részesüljön, miközben...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. szeptember 1.

Folyamatos biztosítási idő és az e-TB-kiskönyv adatai

Kérdés: Egy munkavállaló 2026. január 5-től áll jelenlegi munkáltatója alkalmazásában. Az e-TB-kiskönyvben korábbi biztosítási jogviszonyairól és egyéb időszakairól a következő adatok szerepelnek:
– munkaviszony: 2023. szeptember 1. – 2024. január 31.;
– munkaviszony: 2024. február 12. – 2024. július 31.;
– egészségügyi szolgáltatási járulék fizetése: 2024. szeptember 15. – 2024. szeptember 22.;
– munkaviszony: 2024. szeptember 23. – 2024. október 11.;
– egészségügyi szolgáltatási járulék fizetése: 2024. október 31. – 2025. február 23.;
– munkaviszony 2025. február 24. – 2025. május 10.;
– egyéni vállalkozói jogviszony: 2025. január 24. – 2026. január 4.;
– munkaviszony: 2026. január 5-től jelenleg is fennáll.
Mely időponttól tekinthető folyamatosnak a munkavállaló biztosítási ideje? Biztosításban töltött időnek minősül az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésének időszaka, illetve az egyéni vállalkozói jogviszony? Elegendő az e-TB-kiskönyvben szereplő adatok lekérdezése az egyéni vállalkozói biztosítási jogviszony igazolásához, vagy szükséges további igazolást, dokumentumot is bekérni a munkavállalótól?
Részlet a válaszából: […] Az Eb-tv. 48/A. §-ának (1) bekezdése értelmében a biztosításban töltött idő akkor folyamatos, ha abban 30 napnál hosszabb megszakítás nincs. A 30 napi megszakítás időtartamába nem számít be a táppénz, a baleseti táppénz, a csecsemőgondozási díj, az örökbefogadói...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. szeptember 1.

Magánállatorvos többes biztosításban

Kérdés: Egy szolgáltató állatorvosi tevékenységet folytató egyéni vállalkozó egy zrt.-nél választott tisztségviselőként látja el feladatait, amelyért tiszteletdíjban részesül. A tiszteletdíj összege eléri a biztosítási kötelezettség megállapításához szükséges összeghatárt. Mentesül ebben az esetben egyéni vállalkozóként a minimumjárulék-fizetési kötelezettség alól? Amennyiben nem, milyen jogviszonykóddal kell a biztosítási jogviszonyt bejelenteni, és szükséges-e ehhez a részére tiszteletdíjat fizető társaságtól igazolást beszerezni?
Részlet a válaszából: […] A fent említett választott tisztségviselői jogviszony a magánállatorvosként fizetendő járulékfizetési kötelezettségére nincs hatással.Az egyéni vállalkozó (társadalombiztosítási szempontból e körbe tartozik a szolgáltató állatorvosi tevékenység gyakorlására jogosító...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. augusztus 11.

Ekho választása egyéni vállalkozó megbízási jogviszonyában

Kérdés: Átalányadózó egyéni vállalkozó a vállalkozói tevékenysége mellett megbízási jogviszonyban is végez munkát. Választhatja e jogviszonyában az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás szerinti adózást, ha egyéni vállalkozóként kizárólag a minimumjárulék-fizetési kötelezettségét teljesíti, illetve vállalkozói tevékenységéből nem keletkezik személyijövedelemadó-köteles jövedelme?
Részlet a válaszából: […] Az Ekho-tv. szerinti adózás választásának egyik feltétele nem nyugdíjas természetes személy esetében, hogy az érintett rendelkezzék az adóévben bármely tevékenységgel összefüggésben– munkaviszonyból származó vagy– egyéni vállalkozói kivét címén, vagy– társas...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. augusztus 11.
Kapcsolódó címkék:    

Egyéni vállalkozó táppénze hétvégi napokra

Kérdés: Egyéni vállalkozó 2025. június 22-től június 28-ig keresőképtelen volt, majd június 29-étől ismét keresőképessé vált. Jogosult táppénzre a szombati és vasárnapi napokra is, vagy ezekre a napokra már a minimum-járulékalapot kell figyelembe venni? A vállalkozó könyvelője szerint az Eb-tv. alapján hétvégére már nem jár a táppénz.
Részlet a válaszából: […] Az Eb-tv. 47. §-ának (1) bekezdése hét olyan élethelyzetet nevez meg, amikor a főszabálytól – miszerint a táppénz minden naptári napra jár, ideértve a szabadnapot, a heti pihenőnapot és a munkaszüneti napot is – eltérően nem jár a táppénz.A vállalkozás könyvelője...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. augusztus 11.
Kapcsolódó címke:

Bányász keresetkiegészítésének feltételei

Kérdés: Egyik munkavállalónk korábban föld alatti bányamunkát végzett. Szeretnénk megtudni, hogy a korábbi bányász dolgozók részére megállapítható keresetkiegészítés intézménye jelenleg is létezik-e, és ha igen, milyen feltételekkel állapítható meg?
Részlet a válaszából: […] Igen, a bányász keresetkiegészítés intézménye jelenleg is létezik, azonban kizárólag a jogszabályban meghatározott feltételek teljesülése esetén állapítható meg.A keresetkiegészítés nem állapítható meg abban az esetben, ha az ügyfél keresőtevékenységet nem folytat, és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. augusztus 11.

Kata választása uniós munkaviszony mellett

Kérdés: Választhatja a kisadózó vállalkozók tételes adója szerinti közteherfizetést egy újonnan induló egyéni vállalkozó abban az esetben, ha az Európai Unió valamelyik tagállamában rendelkezik heti 36 órát elérő munkaviszonnyal?
Részlet a válaszából: […] A kisadózó vállalkozók tételes adója szerinti közteherfizetés választására jogosult az egyéni vállalkozó, amennyiben megfelel a Kata-tv. „főfoglalkozású” fogalmának, továbbá, ha az adóalanyiság választását az állami adó- és vámhatósághoz bejelenti.Nem minősül...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. július 21.
1
2
3
…
116