Ellátások második gyermek születésekor
Kérdés
Mi lenne a második gyermek után járó TGYÁS és GYED alapja az alábbi esetben? Egy édesanya 2009. évtől áll munkaviszonyban két cégnél. Az "A" munkáltatónál napi 6 óra, a "B" munkáltatónál napi 2 óra a munkaideje. A munkabére 2011-ben az "A" munkáltatónál havi 110 000 forint, a "B" munkáltatónál pedig havi 46 000 forint volt. A dolgozó 2011. novembertől 2012. január 31-ig táppénzen volt, majd 2012. február hótól terhességi-gyermekágyi segélyben részesült. 2012. február 27-én született gyermeke után jelenleg gyermekgondozási díjat kap. Az édesanya 2014. február 28-ától igényelné a gyermekgondozási segélyt, azonban 2014. márciustól visszamenne dolgozni a "B" munkáltatóhoz havi 200 000 forint munkabérért. A második babát 2014. júliusra várja. Mi lenne a táppénz alapja a dolgozó esetleges keresőképtelensége esetén, és ez mennyire befolyásolná a TGYÁS és a GYED alapját? A második gyermek megszületése után a TGYÁS és a GYED folyósítása mellett jogosult lesz az első gyermek után járó GYES-re is?
Megjelent a Társadalombiztosítási Levelekben 2014. február 18-án (253. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4313
[…] ellátásokra való jogosultsága és azok napi alapját képező jövedelem a következők szerint alakul.Amennyiben az anya veszélyeztetett terhesként, "9" kóddal válik keresőképtelenné, táppénzre a keresőképtelenség első napjától jogosult. Táppénzalapként – mivel sem a jogosultságát megelőző naptári évben, sem a jogosultságát megelőzően nem rendelkezik 180 naptári napi jövedelemmel, viszont van a jogosultsága első napját megelőzően 180 napi folyamatos biztosítási ideje – a tényleges jövedelmét kell figyelembe venni, amely ebben az esetben 2014. márciustól a táppénzre való jogosultságot megelőző napig elért jövedelem. A táppénz mértéke 60 százalék.A terhességi-gyermekágyi segélyre jogosultsághoz szükséges biztosítási időre vonatkozó feltételekkel is rendelkezik a szülő. Mivel nincs sem a jogosultságát megelőző naptári évben (2013), sem a jogosultsága kezdőnapját megelőzően 180 naptári napi jövedelme, ezért a terhességi-gyermekágyi segélyének naptári napi összegét a jogosultsága kezdőnapján érvényes minimálbér kétszerese harmincadrészének figyelembevételével kell megállapítani. Ha azonban a pénzbeli egészségbiztosítási járulék alapját képező jövedelme a minimálbér kétszeresét nem éri el, a tényleges jövedelmét kell figyelembe venni, azaz ismét 2014. márciustól a jogosultságot megelőző napig terjedő időtartam jövedelméből számított naptári napi átlag lesz az alap. A minimálbér 2014. január 1-jétől havi 101 500 forint. A közölt adatok alapján a tényleges jövedelem naptári napi átlaga nem éri el a minimálbér kétszeresének harmincadrészét, ezért a terhességi-gyermekágyi segély alapja a tényleges jövedelemből számított naptári napi átlag.A GYED-jogosultsághoz szükséges feltételekkel az anya rendelkezik. Az ellátás összegének kiszámítására a táppénz összegének megállapítására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.Tekintettel arra, hogy az anyának azért nincs a jogosultságát megelőző naptári évben, sem a jogosultságát megelőzően 180 napi figyelembe vehető jövedelme, mert gyermekgondozási díjban, táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben részesült, ezért a GYED naptári napi összegét a korábban folyósított ellátás alapját képező összeg figyelembevételével kellene megállapítani, ha az az Eb-tv. 48. §-ának (6/a) bekezdése szerint megállapított összegnél kedvezőbb.Jelen esetben ez a terhességi-gyermekágyi segély alapját képező naptári napi összeg, mely a tényleges jövedelemből számított naptári napi összeg.Az Eb-tv. 48. §-ának (6/a) bekezdése szerinti jövedelem szintén a tényleges jövedelem naptári napi átlaga, tehát a napi alap azonos.Az "A" jogviszonyban az anya jelenleg gyermekgondozási díjat kap, majd gyermekgondozási segélyben fog részesülni. Nem vitás, hogy az anya a második baba […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*