Szociálishozzájárulásiadó-fizetési felső határ

Kérdés: Helyesen gondolja a magánszemély adózó, hogy egy kft.-től kapott megbízási díját és az egyéni vállalkozóként szerzett bevételét göngyölítve csak addig kell szociális hozzájárulási adót fizetnie, amíg az adófizetési felső határt el nem éri? Az érintett mindkét jogviszonyában jelentős szociális hozzájárulási adót fizet. Figyelembe vehető mindkét jövedelem a szociális hozzájárulási adó felső határának számítása során?
Részlet a válaszából: […] ...meghatározása során csökkentő tényezőként figyelembe vehetőek.Az elmondottakon az sem változtat, ha az adott jövedelem valamely mentességi ok (például nyugdíjasstátusz) miatt mentesül a szociális hozzájárulási adó alól.(Kéziratzárás: 2026. 04....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. április 28.

ÖCSG tagjainak szociális hozzájárulási adója

Kérdés: Hogyan kell megállapítani egy háromtagú családi gazdaság átalányadózást alkalmazó tagjainak szociálishozzájárulásiadó-fizetési kötelezettségét az alábbi esetben? Az ÖCSG 2025. évi árbevétele 3×17 millió forint = 51 millió forint volt. Az egyik tag, az édesapa, munkaviszony mellett folytatta a tevékenységét, a másik két tag az ikergyermekei, akik 2025. október 6-án töltötték be a 18. életévüket, de még mindketten középiskolai tanulók.
Részlet a válaszából: […] ...ugyan, ugyanakkor a bevételét és az abból megállapított jövedelmét be kell vallani, mert csak így állapítható meg a jövedelem adómentessége.(Kéziratzárás: 2026. 04....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. április 28.

Keresőképtelen kisadózó

Kérdés: Befolyásolja a táppénzjogosultságot, illetve hogyan érinti a tételesadó-fizetési kötelezettséget, ha egy kisadózó egyéni vállalkozó február 9-től előreláthatóan április végéig keresőképtelen, és táppénzben részesül, ugyanakkor március hónapban egy nagyobb munkára vonatkozó szerződést ír alá, amely alapján előleget is utalnak a számára?
Részlet a válaszából: […] ...foglaltak alapján március és április hónapok vonatkozásában mentesülne alóla.Ugyanakkor a fent említett jogszabályi hely az adófizetési mentességgel összefüggésben megjegyzi, hogy az mégsem áll fenn, amennyiben a vállalkozó az e törvény szerinti adóalanyiságába...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. április 14.

Szemüvegtérítés

Kérdés: A munkáltató vagy a munkavállaló nevére kell kiállítani a szemészeti szakvizsgálat eredményeként meghatározott, éles látást biztosító szemüveglencse és ennek a lencsének a rendeltetésszerű használatához szükséges keret költségét tartalmazó számlát abban az esetben, ha a munkáltató a szemüveg árának csak egy meghatározott részét – maximum 30.000 forintot – téríti meg? A munkáltató a helyi rendeletében azt nem határozta meg, hogy a számla a munkáltató vagy a munkavállaló nevére legyen kiállítva. Amennyiben a számla kiállítása a munkáltató nevére történik, hogyan tudja a munkavállaló érvényesíteni az esetleges jótállási igényét, ami a számla eredeti példánya ellenében érvényesíthető? Ki lesz a szemüveg tulajdonosa ebben az esetben? Amennyiben a számla kiállítása a munkavállaló nevére történik, hogyan tudja elszámolni a munkáltató az általa fizetett hozzájárulást? A számla eredeti vagy a másolati példányát kell leadni a munkáltató részére ebben az esetben?
Részlet a válaszából: […] ...az a szemüveg vagy kontaktlencse, amelyet a munkavállaló a képernyős munkavégzéstől függetlenül egyébként is használ.A juttatás adómentességének feltétele, hogy a szemüveg beszerzéséről kiállított számla a munkáltató nevére szóljon, mivel a jogszabály alapján...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. április 14.
Kapcsolódó címke:

Munkabérletiltás változása 2026. évben

Kérdés: A munkavállaló munkabérét a végrehajtó korábban letiltotta. A munkavállaló 2025. december havi bérét nem kapta meg 2025-ben, csak 2026. január 5-én, ami természetesen jogszerű. A bér kifizetésénél a munkáltató nem vette figyelembe a minimálbér növekedését, így a letiltás alól mentes munkabérrész megemelkedését. A munkavállaló a munkáltatói eljárást helytelenítette, és kérte a különbözet utólagos elszámolását. El kell számolnia a munkáltatónak a különbözet összegével, vagy eljárása helyesnek tekinthető?
Részlet a válaszából: […] ...gondolt jövedelemösszeget jelöli, melyet a jogalkotó az adós és családja megélhetése érdekében az adós rendelkezésében hagy. Ez a mentesség nem áll fenn a gyermektartásdíj és a szüléssel járó költség végrehajtása esetén.Az elvégzett munka ellenértékét,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. január 27.

Munkabérletiltás tartós megbízás esetében

Kérdés: A munkavállaló munkabérét munkabérletiltás terheli. Befejezése, kielégítése annak nagyságrendje miatt hosszú ideig nem várható. A jövő évtől meghatározott elkülönült feladatellátás érdekében tartós megbízási szerződést kíván kötni vele jelenlegi foglalkoztatója. Ki kell terjeszteni a letiltást a tartós megbízási díjra akkor is, ha a végrehajtó erre az új jogviszonytípusra nem adott ki végrehajtást?
Részlet a válaszából: […] ...a munkabér kifizetésénél és a megbízási díj kifizetésénél is köteles érvényesíteni a munkabérletiltást.A jövedelemletiltás mentességre irányuló általános szabályozása – Vht. 62. §, a 61. § szerinti levonás során mentes a végrehajtás alól a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. január 13.

Mezőgazdasági őstermelő járulékfizetése közmunka alatt

Kérdés: Őstermelői tevékenységet folytató személynek 200 óra közmunkát kell büntetésből végeznie. Fennáll a járulékfizetési kötelezettség a közmunka tartama alatt, vagy van valamilyen mentesítő szabályozás erre az esetre?
Részlet a válaszából: […] ...kötelezettségére a 40. § (4) bekezdésében foglaltakat – tehát a minimumjárulék fizetésére kötelezett egyéni vállalkozó mentességére vonatkozó szabályokat – megfelelően alkalmazni kell.A jogszabályi hely szerint az egyéni vállalkozó a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Nappali tagozatos vállalkozó

Kérdés: Egyéni vagy társas vállalkozóként vonatkozik a minimumjárulék-fizetési kötelezettség alóli mentesség egy nappali tagozatos egyetemi hallgatóra abban az esetben, ha már elmúlt 50 éves? Van valamilyen életkori megkötés ebben az esetben?
Részlet a válaszából: […] A jogszabály [Tbj-tv. 42. § (2) bekezdés b) pontja] nem tartalmaz életkori megkötést erre az esetre. Tehát az egyéni vagy társas vállalkozó, amennyiben– a nemzeti köznevelésről szóló törvény hatálya alá tartozó köznevelési intézményben nappali rendszerű iskolai...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Duális képzés keretében szakképzési munkaszerződéssel foglalkoztatott tanuló

Kérdés:

Milyen közterheket kell megfizetni abban az esetben, ha egy duális képzés keretében szakképzési munkaszerződéssel foglalkoztatott tanuló szerződés szerinti juttatása havi 100.000 forint, de a foglalkoztató szeretne 400.000 forint összegű bruttó munkabért kifizetni a tanulónak?

Részlet a válaszából: […] ...akkor az nem önálló tevékenységből származó jövedelemként adóköteles azzal, hogy ebben az esetben is alkalmazható a 25 év alattiak adómentességi szabálya, illetve az egyéb személyi jövedelemadóra vonatkozó kedvezmények.A duális képzésben részt vevő tanulónak emellett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 21.

Foglalkozás-egészségügyi ellátásnak nem minősülő orvosi vizsgálat

Kérdés: Hogyan kell adminisztrálni egy foglalkozás-egészségügyi ellátásnak nem minősülő orvosi vizsgálatot? Egyes meghatározott juttatásnak minősül a juttatás ebben az esetben? A munkáltatónak kell megfizetnie a közterheket ebben az esetben?
Részlet a válaszából: […] ...szabályzókból az a következtetés vonható le, hogy nemcsak a jogszabály által előírt foglalkozás-egészségügyi ellátás élvez adómentességet, hanem minden olyan, munkáltató által elrendelt vizsgálat, mely az Mt. és az Mvt. rendelkezéseinek megfelel.Nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 21.
1
2
3
…
42