Úti baleset

Kérdés: A munkahely és a lakás/szállás közötti közlekedés során bekövetkező baleset csak abban az esetben minősül munkabalesetnek, ha az a munkáltató saját vagy bérelt járművével, illetve más szerződés vagy megállapodás alapján biztosított járművel történt. (Ellenkező esetben a baleset nem munkabaleset, hanem ún. úti baleset, amely egy társadalombiztosítási fogalom.) Hogyan kell értelmezni a fenti jogszabályt az alábbi esetben? A dolgozók reggel a cég által szerződésben lévő társaság autóbuszával mentek dolgozni, és sajnos a buszt baleset érte. Az egyik dolgozó súlyosabban, a másik dolgozó könnyebben sérült, a háziorvosa mindkettőt táppénzes állományba vette a baleset napjától.
Részlet a válaszából: […] ...vagy más szerződés alapján, továbbá egyéb megállapodás alapján biztosított járművel történt.A munkabaleseteket minden esetben nyilvántartásba kell venni, ki kell vizsgálni. Ha munkaképtelenséget okozó személyi sérülés történt, akkor munkavédelmi szakembert...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. november 28.

Keresőképtelenséget nem okozó munkabalesetek bejelentése

Kérdés: Hol található meg annak a kifizetőhelyek számára megküldött utasításnak a jogszabályi háttere, amely szerint a baleset helye szerint illetékes kormányhivatalhoz bejelentést kell tenni a keresőképtelenséget nem okozó munkabalesetekről is?
Részlet a válaszából: […] ...Mvt.-ben foglaltak szerint a munkaképtelenséget nem okozó munkabalesetekről munkabaleseti jegyzőkönyvet nem kell felvenni, viszont a nyilvántartásban rögzíteni kell.A bejelentett üzemi balesetek tényét a táppénz iránti kérelem elbírálására hatáskörrel és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. április 25.

Társadalombiztosítási kifizetőhely

Kérdés: Hogyan kell megalapítania a társadalombiztosítási kifizetőhelyet egy cégnek, mire van ehhez szükség, milyen új kötelezettségeket jelent ez a gyakorlatban, illetve milyen bevallási és elszámolási kötelezettsége keletkezik a vállalkozásnak?
Részlet a válaszából: […] ...írásban bejelenteni a székhelye szerint illetékes egészségbiztosítási pénztár szakigazgatási szervéhez (EPSZSZ). Az EPSZSZ saját nyilvántartása alapján vizsgálja a kifizetőhely létesítésének indokoltságát, és intézkedik a nyilvántartásba vételről, valamint...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. február 3.

Társadalombiztosítási kifizetőhely létrehozása

Kérdés: Milyen bejelentési kötelezettségei, illetve egyéb teendői vannak annak a kft.-nek, amely társadalombiztosítási kifizetőhelyet hoz létre? 100 fő elérése esetén azonnal meg kell-e alakítani a kifizetőhelyet, vagy elég 6 hónap után? Milyen feladatai lesznek havonta a kifizetőhelynek?
Részlet a válaszából: […] ...létszáma csak növekedni fog, nemkell megvárnia a bejelentésre a hat hónapot.)A szakigazgatási szerv intézkedik a kifizetőhelynyilvántartásba vételéről és beindításáról. Szükség szerint az ellenőrzésiszakterület instruáló ellenőrzés tartásával segíti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. március 16.

Munkáltatói teendők üzemi baleset esetén

Kérdés: Mik a munkáltató teendői üzemi baleset esetén, illetve kell-e táppénz-hozzájárulást fizetnie a baleseti táppénz után?
Részlet a válaszából: […] ...munkabalesetet és a foglalkozási megbetegedést – ideértve a fokozott expozíciós eseteket – be kell jelenteni, ki kell vizsgálni, és nyilvántartásba kell venni.A bejelentést munkabaleset esetén – eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában – a munkáltató,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. november 18.